Poskupljenje cestarina za 15 posto od 1. lipnja u Ministarstvu prometa pravdaju katastrofalnim financijskim stanjem tvrtki Autocesta Rijeka-Zagreb i Hrvatske autoceste koje su trenutno dužne oko
27 milijardi kuna.
Vlada se nada kako bi zahvaljujući novom prihodu već do kraja ove godine ostvarile dodatne prihode i likvidnost.
Utjeha hrvatskim građanima može biti samo najava ministra prometa
Siniše Hajdaša Dončića kako će se ubuduće uređaj za elektronsku naplatu cestarine (ENC) čija je cijena iznosila oko 120 kuna u idućem razdoblju moći kupiti
za samo jednu kunu. Tim uređajima bi svaki korisnik mogao izbjeći poskupljenje, jer uz praktički besplatan ENC ide i 25 posto popusta na cestarinu, ali uz uvjet da svatko tko ga kupi uplati minimalno
500 kuna.
I ovo novo poskupljenje je prilika za usporedbu cijena cestarina u Hrvatskoj i Europi. Primjerice, Finska, Njemačka, Luksemburg, Danska i Nizozemska
nemaju cestarine, nego se naknade za održavanje autocesta uzimaju iz cijene goriva.
Vinjete imaju Austrija, Mađarska, Češka, Slovenija, Slovačka, Bugarska i Švicarska, a cestarina se plaća isključivo na naplatnim kućicama u Francuskoj, Italiji, Španjolskoj, Portugalu, Grčkoj, Srbiji i Poljskoj.
Slovenija je i dalje najskuplja među zemljama koje imaju vinjetu. Ako se gleda najkraća vinjeta, u prosjeku je po danu najjeftinija u Rumunjskoj (0,43 eura), a najskuplja u Sloveniji (2,14 eura), koja je gotovo dvostruko skuplja od Češke koja je odmah iza nje s prosječnom dnevnom cijenom vinjete od 1,24 eura.
Da su cestarine u Hrvatskoj među
najskupljima u Europi dobro ilustrira primjer cijene korištenja autoceste za
Slavonce. Primjerice, za cestarinu
od Osijeka do Splita, vozeći se Slavonikom i Dalmatinom, vozači osobnih automobila do sada su za 610 kilometara morali izdvojiti 259 kuna u jednom smjeru, a po novom će to iznositi
298 kuna ili gotovo 600 kuna tamo i natrag. Za istu udaljenost (točno 612 kilometara od Osijeka, preko Mađarske i Austrije, do Münchena u Njemačkoj, treba izdvojiti samo 121 kunu u oba smjera jer, preračunato, desetodnevna vinjeta u Mađarskoj stoji 72 kune, a sedmodnevna vinjeta u Austriji 59 kuna.
Hrvatska skupa i za teretnjake
Nije loše usporediti i cijene cestarina u Hrvatskoj i Europi za
teretna vozila. Trenutačne cijene cestarine za autoceste u Hrvatskoj kreću se od 1,22 do
1,50 kuna po kilometru (od 0,16 eura do 0,20 eura), dok se u zemljama EU-a, primjerice u Italiji, plaća 0,67 kn/km (0,09 eura), u Francuskoj od 0,75 do 0,90 kn/km (od 0,10 do 0,12 eura).
Tekst: Dražen Boroš/Glas-Slavonije.hr
Foto: Divna Jakšić/Foto-arhiv 031
Pročitajte i...
Autoceste od lipnja poskupljuju 15 posto
Cestarina Osijek - Zagreb bit će 117, 122, ili 127 kn
Cestarina od Osijeka do Zagreba 102 kune
Za gorivo i cestarinu do Jadrana Slavoncima treba - 2.000 kuna!