
Zahvaljujući ponajprije financijskoj podršci
Ministarstva kulture i medija RH, kroz
Konzorcij nacionalnih kazališta (K-HNK) – Osijek i Split ponovno udružuju snage, umjetničke, organizacijske i upravljačke – da bi iznjedrili još jednu
veliku predstavu. Nakon baleta
Davora Bobića Snježna kraljica praizvedenog u veljači 2024., danas će na sceni osječkog kazališta zablistati remek-djelo
Ivana pl. Zajca – glazbena tragedija u tri čina
Nikola Šubić Zrinjski.
Veći dio autorske ekipe, solista, kao i uprave obje nacionalne kuće, predstavile su ovaj grandiozni projekt na konferenciji za medije u svečanom foajeu.
Vladimir Ham, čelni čovjek osječkog HNK-a, uvjeren je da ono što su osječka i splitska ekipa, potpomognute suradnicima iz drugih dijelova Hrvatske, zadnjih mjeseci marljivo radili – nikoga ne će ostaviti ravnodušnim i da ovo ne će biti predstava koja će se na repertoaru zadržati samo zbog svog povijesnog i edukativnog značaja, nego i što su na projektu okupljeni najbolji interpreti i to u sve tri podjele. Veliko hvala uputio je intendant svima koji su na bilo koji način pridonijeli uspješnoj realizaciji, ne zaboravivši istaknuti nadljudske napore radionica, čiji su djelatnici opet imali „
rekordno kratak rok“.
Ovakvi
veliki projekti, koji se pokažu uspješnima – kazališnim kućama, zapravo, zadaju „problem“ – našalio se ponosno čelni čovjek splitskog HNK-a, Vicko Bilandžić, aludiravši time na kombinatoriku kojoj moraju pribjegavati ne bi li zadovoljili ogroman interes publike u oba grada.
Ova je opera, prema njegovu mišljenju,
sjajno tempirana, s obzirom na situaciju u kojoj se nalazi gotovo cijeli svijet, ratovima koji bukte, tinjaju ili prijete.
-
Društvo danas treba ovakve junake – uvjeren je Bilandžić, kao što je uvjeren i u ispravnost K-HNK projekta i njegove implementacije kroz gostovanja, razmjene i koprodukcije. Iako uvijek može bolje – i sa strane kazalištaraca, ali i MKM-a, ogroman je potencijal ove inicijative, a sve na sreću publike.
Ovako velike projekte teško je ostvariti koprodukcijski, no lakše je ako s obje strane postoji
dobra volja, nastojanje i razumijevanje. Adut je i to što Split već u Osijeku ima svoju publiku i obrnuto pa su predstave sjajno posjećene.
Dobrodošlicu gostu iz Splita poželio je i ravnatelj Opere,
Ladislav Vrgoč, uputivši čestitke i zahvale svima koji su projekt iznjedrili. Ponosan je na tim okupljen oko opere, etiketiravši ga kao crème de la crème. Svi su se, dodao je Vrgoč, bespoštedno bacili u proces, splitski i osječki solisti, zbor, orkestar…
Uz dirigenta, na čelu im je redateljica, ponovno
Lea Anastazija Fleger, koja se – nakon prošlosezonskog uspjeha Puccinijevih jednočinki
Plašt i Sestra Angelica – pokazala prirodnim odabirom, najavio je Ham mladu gošću iz Zagreba. Poziv na ponovnu suradnju i nju je iznenadio, a naslov je presudio da umjesto ranije dogovorene angažmane prolongira i dođe u Osijek.
Svi skupa su se naradili, no energija na probama je bila dobra, kaže Fleger, dodajući da joj je bila
čast upoznati i po prvi puta raditi s nekim novim umjetnicima, koji su donijeli novu energiju, a s njom i na nov način oplemenili projekt. Kroz rad s maestrom
Skenderom, koji datira još iz 2011. u HNK-u Zagreb, narasla je umjetnički. Posebnu je zahvalu uputila šaptačici, korepetitorima. Sve to kad se zbroji, jasno je zašto je i ona uvjerena u dug repertoarni život predstave, kojoj je u režiji pristupila klasično, ali istodobno osuvremenjeno. Bio je to, po njoj, jedini ispravan put, s obzirom na značaj opere i skladatelja, ne samo u hrvatskoj glazbenoj baštini, nego i nacionalnoj povijesti. I liku Zrinjskoga pristupila je iz dva ugla – kao junaku, ali i ocu i suprugu.
Kostimima za
Mozartov Figarov pir na prošlogodišnjoj je dodjeli
Tea Bašić Erceg našem kazalištu priskrbila Nagradu hrvatskog glumišta. Treću jesen za redom stoga je naša draga gošća i suradnica. Za dostojanstvo –
kao jednu od temeljnih vrijednosti – odlučila se u promišljanju kostima za ovu inscenaciju. Uz prstohvat modernosti, zadržala je kolektivnu sliku ovog junaka kakvu hrvatski narod nosi više od pola milenija.
Toplo i prihvaćeno u ansamblu se osjeća(o) i maestro
Ivan Josip Skender, kojega je intendant Ham najavio „glasinama“ s više strana –
o impresioniranosti napretkom ansambla. Razlog tomu dirigent vidi i u činjenici da su svi rado prihvaćali konstruktivne upute. Nije propustio zahvaliti svom asistentu Vladimiru Piskunovu (koji će operom ravnati od pete izvedbe), ali i svima ostalima. Autorska ekipa, solisti, zbor i orkestar, svi su svoje rekli –
sad bismo trebali prepustiti Zajcu da govori glazbom, kratko je zaključio Skender.
Za kraj, intendant Ham naglasio je da se današnjom premijerom obilježava i veliki jubilej, o kojem smo već pisali i govorili –
25 godina neprekidnog umjetničkog rada našeg prvaka Opere,
Berislava Puškarića. Bio je intendant tajanstven, ostavljajući detalje proslave za petak, u 20 sati.
Tekst i foto: Narcisa Vekić/HNK u Osijeku