Grad Osijek ima oko
38 kilometara biciklističkih staza, a grade se i nove. Sve je veći broj biciklista na ulicama, a raspon njihovih godina kreće se
od 7 do 77 godina.
I dok je jedan dio odraslih biciklista položio ispite A, B ili drugih kategorija i poznaju prometne propise i
pravila ponašanja na cesti, kod najmlađih biciklista situacija je potpuno drugačija. Naime, na osječkim je ulicama velik broj djece koja samostalno voze bicikl iako nikada nisu prošli
program obuke i osposobljavanja za vožnju bicikla. Takva situacija trebala bi se promijeniti sljedeće godine kada bi u hrvatskim školama trebala krenuti
obuka biciklista-djece.
Riječ je o obvezi koja je propisana još Zakonom o sigurnosti prometa na cestama iz 2004. godine prema kojoj je resorni ministar obrazovanja trebao donijeti program osposobljavanja za vožnju biciklom, obrazac
biciklističkog ispita i obrazac potvrde o osposobljenosti za upravljanje biciklom. Iako su nadležna tijela bila dužna donijeti provedbene propise u roku od
šest mjeseci od dana stupanja zakona na snagu, do danas je to bilo samo mrtvo slovo na papiru. Stoga su mnoge osnovne škole u Hrvatskoj na vlastitu ruku, a u suradnji sa županijskim policijskim upravama, provodile osposobljavanje učenika za vožnju biciklom koju je do sada prošlo
3.160 učenika.
Ipak, novi ministar znanosti, obrazovanja i sporta
Željko Jovanović odlučio je pomaknuti stvari s mrtve točke.
Jake snage Ministarstva, HAK-a, MUP-a i Agencije za odgoj i obrazovanje održale su radni sastanak krajem listopada na kome je dogovoreno da će MUP, HAK i Agencija zajednički izraditi Program osposobljavanja za vožnju biciklom koji će dostaviti Ministarstvu na usvajanje u što skorijem roku, a najkasnije do proljeća
sljedeće godine. Nakon usvajanja programa, Agencija za odgoj i obrazovanje planira provesti
anketu u osnovnim školama da se utvrdi koji je interes škola za uključivanje u Program i kakve su im mogućnosti za njegovu provedbu.
Naime, predviđeno je da škole program osposobljavanja provode u trajanju od
deset sati godišnje, u skladu s njihovim mogućnostima i interesima učenika. HAK i AZOO sa svoje strane imaju spremne pisane ispite provjere poznavanja prometnih propisa i provjere vozačkih vještina koji se trebaju provoditi u
prostorijama škole, dok će MUP osigurati
bicikle i dodatnu opremu za škole koje će se uključiti u program.
Na uobičajeno pitanje "tko će sve to platiti?" za sada nema pouzdanog odgovora. Ministarstvo tvrdi da provedba programa osposobljavanja neće iziskivati dodatna sredstva iz
proračuna, ali nisu pojasnili odakle će se plaćati predavači koji budu držali tih deset sati godišnje niti odakle će se pokrivati svi ostali
troškovi provedbe projekta.
A nije rečeno ni hoće li se organizirati slični tečajevi za odrasle bicikliste koji svakodnevno pokazuju da im prometni propisi nisu poznati ili da ih ne
fermaju ni tri posto. Možda neka
večernja škola za njih?
Tekst: M.M./Osijek031.com
Foto: Daniel Antunović/Foto-arhiv 031