Korisničko ime: Lozinka:
Naslovna Forum 031 Galerija 031 Oglasi 031 Novi korisnik!
Novosti
Najave i reporti
Kolumne
Gost priče
Interaktiv
Podrška
O nama



Panel-rasprava "Krađa autorstva: Samo jedna fotografija ukradena 8000 puta

Prethodna tema View printer-friendly version Pošalji prijatelju ovu temu kao e-mail Tražilica Ispiši broj poruka na ovu temu svakog postera Snimi cijelu temu u text datoteku Sljedeća tema


Započnite novu temuOdgovorite na temu
Autor Poruka
Redakcija 031
Offline
Avatar

Ukupno postova: 65698
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 25.04.2023. 19:37 
Naslov:  Panel-rasprava "Krađa autorstva: Samo jedna fotografija ukradena 8000 puta
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Tko najčešće krši autorska prava, kakve su kazne za to i kako spriječiti krađe? Na panel-raspravi Krađa autorstva, održanoj u utorak (25. travnja) u okviru Kreativne riznice na Ekonomskom fakultetu, raspravljalo se o povredi autorskih prava s naglaskom na sektor filma, fotografije i glazbe. Također, govorilo se o zakonskoj regulativi koja prati povredu autorskih prava. U panelu su sudjelovali Vladimir Novicki, Ivica Murat, Valentina Vižintin, Mario Romulić, Marijana Bošnjak i Slaven Batorek, uz moderaciju Josipe Mioč.

Panel-rasprava počela je raspravom o autorskim pravima na globalnoj razini. Odvjetnica Valentina Vižintin istaknula je kako na globalnoj razini postoje djelomična harmonizacija autorskih prava. Naglasila je postojanje dva glavna sustava: copyright sustav koji veći fokus stavlja na imovinu autora i prisutniji je u SAD-u, te autorsko-pravni sustav koji se više bazira na osobnoj vezi autora i njegovog djela Kako bi naučili one najmlađe o neprihvatljivosti krađe autorstva, glazbeni pedagog Slaven Batorek naglasio je važnost poticanja kreativnosti i slobode izražavanja kod djece. Zaključio je: „Više kreativnosti, manje krađe.“

Na pitanje tko konkretno krši autorska prava, Vladimir Novicki, vlasnik franšize Malac Genijalac, napomenuo je da to može učiniti bilo tko, odnosno svaka osoba koja nije dovoljno svjesna značaja autorskog djela.

Da smo svi mi bar jednom kršili autorska prava, posebice kada je riječ o gledanju filmova, smatra direktorica Kinematografa Osijek, Marijana Bošnjak. Naglasila je da čak i profesorima i obrazovnim institucijama nije strano koristiti autorske uratke bez dozvole - isječke, dijaloge, plakate pa čak i cijele filmove. Za takvu povredu autor može tražiti iznos koji on sam smatra prigodnim. Da su kazne za povredu autorstva velike, Bošnjak navodi primjer kada je jedna institucija zbog nedozvoljenog prikazivanja sadržaja, za samo jednu projekciju, morala platiti naknadu od 10.000 eura u dogovoru s autorom. „Želimo li gledati film, a da pri tom ne kršimo autorska prava, preporučujem odlazak u kino“, rekla je Bošnjak.

Autor koji se osobno suočio s povredom autorskih prava poznati je osječki fotograf s međunarodnom reputacijom Mario Romulić. Primjera kada su ga potkradali ima poprilično, no istaknuo je kako je samo jedna njegova fotografija Plitvičkih jezera bila plagirana više od osam tisuća puta.

Autorska prava fotografa započinju onog trenutka kada okine okidač i traju 70 godina nakon njegove smrti“, rekao je Romulić. Istaknuo je kako je fotografija zahtjevan i skup sport, pa problem nastaje kada netko koristi njegove fotografije bez ikakve dozvole. U početku je takve probleme nastojao riješiti komunikacijom, no kao odgovor dobio je prijetnje tužbom za uznemiravanje. Zbog toga je nužan odvjetnik, on surađuje s Valentinom Vižintin. Međutim, ovakve situacije ne moraju uvijek završiti negativnim ishodom te Romulić navodi da može doći i do partnerskih odnosa.

Napominje kako ugovor mora sadržavati teritorijalno, vremensko i namjensko ograničenje. „Ako nekome damo fotografiju za razglednicu, to ne znači da ju on može koristiti u monografiji, na jumboplakatima i slično“.

O krađi autorstva u glazbenom svijetu govorio je glazbenik Ivica Murat. Naveo je kako je obrada pjesma dozvoljena, ali je najvažnija komunikacija i dogovor. Onaj koji obrađuje pjesmu, mora za to dobiti dozvolu autora. Ponekad može doći do nenamjernih sličnosti s obzirom na to da u glazbi postoji određen broj kombinacija melodija. Ivica Murat navodi: „Kada 'mali' skidaju 'velike', obično to ne znači ništa, a kada 'veliki' skidaju od 'malih', onda dolazi do problema jer je riječ o novcu (…) i tako dolazi do suda“, rekao je.

Okvir:
Nakon panel-diskusije otvorena je izložba Deset najukradenijih fotografija. Otvorio ju je autorski dvojac Mario Romulić i Dražen Stojčić, prikazavši svoje autorske fotografije koje su bile otuđene na različite načine i od različitih korisnika. Fotografije s izložbe Romulić i Stojčić poklonili su Ekonomskom fakultetu.


Tekst i foto: Kreativna riznica

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
 



 Skoči u forum: