
Nakon više od dvije godine korištenja na hrvatskim cestama,
električni romobili konačno će biti ozakonjeni, piše
Jutarnji list.
Ova kategorija vozila dosad u Hrvatskoj
nije bila regulirana zakonom, no
Ministarstvo unutarnjih poslova u javnu raspravu uputilo je
izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojim se u Hrvatskoj
vozilo bez sjedećeg mjesta definira kao "
osobno prijevozno sredstvo", a čiji radni obujam
nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od
0,25 kW i koja na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h. Riječ je o
električnim romobilima, monociklima s motornim ili električnim pogonom.
No, što se tiče električnih romobila koji postižu brzinu veću od 25 kilometara na sat, odnosno i do 70 kilometara na sat, prema prijedlogu iz MUP-a, svi električni romobili, kao i oni sa sjedećim mjestom, morat će biti
homologirani i registrirani da bi mogli sudjelovati u prometu na cestama.
Ista je stvar i s
električnim biciklima. Svi oni kojima je snaga veća od 0,25 kW i razvijaju brzinu veću od 25 km/h također će morati biti homologirani i registrirani.
Prema prijedlogu MUP-a, električne romobile bi mogle voziti osobe
starije od 14 godina. Korisnik bi ga mogao voziti po
biciklističkoj stazi ili traci. Ako toga nema, mogao bi ga koristiti po
nogostupu, ali u tom slučaju bi morao ići
brzinom pješaka, odnosno maksimalno
5 kilometara na sat. I to je razlika između bicikla i el. romobila: kada nema biciklističke staze, biciklist se mora spustiti na kolnik, a korisnik el. romobila mora ići na nogostup. Ako se neće držati te odredbe, može biti kažnjen s
500 kuna.
Zakonodavac također propisuje da korisnik el. romobila noću koristi
reflektirajući prsluk, a mlađi od 16 godina koji voze el. romobil morat će nositi
zaštitnu kacigu.
Neki stručnjaci tvrde da je trebalo el. romobile izjednačiti s biciklima i omogućiti im vožnju po kolniku. Osim toga, navode kako će romobilisti
teško kontrolirati brzinu po nogostupu jer je pri 5 kilometara na sat vozilo gotovo pa neupravljivo.
Iako se u pojašnjenju prijedloga navodi kako svakodnevno svjedočimo činjenici da u prometu na cestama sve više sudjeluju različita vozila koja se pokreću na električni pogon, ovim izmjenama zakona
nisu obuhvaćeni i električni bicikli kojih je na cestama sve više. Tako nije definirano kojim prometnim površinama se oni smiju kretati niti koja je njihova najveća dopuštena snaga i brzina.
Tekst: Osijek031.com
Foto: Pexels.com/Ilustracija