Inicijativa Osijek to GOO i GOOD inicijativa u suradnji su, kroz tribinu „
Mladi u fokusu: Ima li građanskog znanja nakon obrazovanja?“, prikazali kako je razgovor o
obrazovanju važna tema, pogotovo imajući u vidu skorašnje lokalne izbore. Obje inicijative čine udruge koje se zalažu za kvalitetno uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u škole te zagovaraju da više ovakvih sadržaja bude dostupno djeci i mladima.
Tribina, koja je bila usmjerena javnosti, a posebno mladima, obrazovnim radnicima/cama i roditeljima otvorila je raspravu o građanskoj kompetenciji mladih. Kako bi mladi bili tzv. kompetentni građani, odnosno osim znanja o političkim i društvenim procesima, mogli i u njima sudjelovati na konstruktivan i informiran način u skladu s demokratskim vrijednostima, potrebno je ulagati sustavno u njihova znanja, vještine, stavove i vrijednosti.
Važnost rada na izgradnji tih kompetencija istaknuo je dr. sc.
Marko Kovačić iz Instituta za društvena istraživanja u uvodnom izlaganju, predstavljajući netom objavljene rezultate istraživanja političke pismenosti mladih koji su ovih dana privukli pažnju medija.
Ines Novak iz Dječjeg kreativnog centra Dokkica predstavila je zaključke njihovog istraživanja o radu vijeća učenika - jednog od oblika sudjelovanja mladih u demokratskim procesima.
U Osijeku se u nekoliko škola provodi Građanski odgoj i obrazovanje (GOO) kao izvannastavna aktivnost te je time Grad Osijek jedan od pionira ovog programa u Hrvatskoj, uz
Rijeku, Sisak, Istarsku i Krapinsko-zagorsku županiju. Ovaj sadržaj doprinos je izgradnji kompetencija djece za sudjelovanje u demokratskom društvu, a svoje poglede na važnost i utjecaj ovih sadržaja podijelili su na tribini
Ivana Milas i Mirko Andrić.
“
GOO je ne samo izuzetno potreban našem obrazovnom sustavu, već se pokazalo kako ga učenici i učenice jako rado prihvaćaju jer otvara neke teme o kojima u redovnoj nastavi nema govora ili se tek površno dotiču zbog ograničenja kurikuluma i satnice. Nadalje, teme koje GOO obuhvaća poput sigurnosti na društvenim mrežama, štednje, poduzetništva te građanskih prava i sloboda traže uspostavljanje aktivne dvosmjerne komunikacije s učenicima i učenicama što zahtijeva i prilagođenu metodologiju rada te duže vrijeme za provedbu. Stoga je provođenje GOO kao izvannastavne aktivnosti važno, a za učenike i učenice izuzetno korisno i potrebno'', istaknuo je učitelj
Mirko Andrić, koji provodi nastavu Građanskog odgoja i obrazovanja. S njim se složila Ivana Milas iz udruge Nansen dijalog centar, koja je govorila o inicijativi Grada Osijeka i osječkih udruga okupljenih u „Osijek to GOO'' te je predstavila doprinos osječkih udruga uvođenju GOO-a i podršci koju pružaju u njegovoj provedbi.
Na kraju tribine imali smo priliku vidjeti kako izgleda aktivni angažman mladih u Osijeku. Što, kako i zašto rade mladi koji već imaju građanske vještine i znanja tj. kako izgleda GOO u praksi, a to je predstavio mladi aktivist Mladforme,
Bruno Koić.
Tribina je pokazala vezu istraživanja, obrazovne prakse i aktivnog sudjelovanja mladih u društvu, kao i da su promjene moguće, uz sustavan i kvalitetan rad te podršku mladima da postanu akteri u svojoj zajednici.
Tekst: Nikica Torbica