
  Rad uz studij značajna je stavka 
velikog broja studenata osječkog Sveučilišta, posebice onih 
slabijeg materijalnog stanja. Obzirom da je hrvatska ekonomija prošle godine zbog koronavirusa pretrpjela 
velike gubitke, to se neminovno odrazilo i na potražnju za studentskom radnom snagom.
Tim povodom razgovarali smo s 
Tihomirom Milinovićem, rukovoditeljem 
Studentskog servisa, koji je naveo kako su prošle godine „studoši“ odradili 
70 - 75% poslova u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu. Drugim riječima, četvrtina studenata 
manje je radila, za toliko je manje izdano ugovora i toliko je manje ukupno naplaćeno.
Milinović je istaknuo kako
 nije u svim mjesecima bio isti pad. Najveći je bio početkom 
3. i 4. mjeseca kada je cijela zemlja ušla u 
lockdown te je gotovo sve zamrlo. Radili su samo studenti u 
IT sektoru i sektoru telekomunikacija, u call centrima i help službama, što je i razumljivo jer oni najveći dio svojih aktivnosti obavljaju 
online, od kuće i bez fizičkog kontakta. Studenti zaposleni kod tih poslodavaca radili su otprilike u sličnom obimu kao i prethodnih godina. Također, 
povećan je broj poslova vezano uz 
dostavu hrane, što su uglavnom obavljali studenti. 
Lagani
 oporavak krenuo je u svibnju s popuštanjem mjera i otvaranjem društva, no 
nije došlo do očekivanog velikog odlaska studenata na rad tijekom turističke sezone u neku od jadranskih destinacija. Oni koji su otišli, radili su tijekom kraćeg vremenskog razdoblja, no njihov je broj, kaže Milinović, 
zanemariv.
Nakon sezone pojačale su se aktivnosti u uslužnim djelatnostima (
kafići, trgovine), no uvođenjem novih epidemioloških mjera dosta toga ponovno je zamrlo. To je posebice došlo do izražaja u prosincu, u predblagdansko vrijeme, kada su studenti u velikom broju radili kao 
ispomoć, a izostao je i tradicionalni 
Božićni sajam gdje su također bili često angažirani.
Najveći problem za studente u ovom trenutku je, dakle, činjenica da su objekti uslužnih djelatnosti jednim dijelom 
zatvoreni, a drugi imaju smanjen obim posla pa im studentske usluge 
nisu potrebne. Također, broj studenata zainteresiranih za rad 
velik je jer 
nemaju obaveza na fakultetima, stoga nije čudno što je broj studenata zainteresiranih za rad znatno veći od broja poslova na raspolaganju.
Kada je riječ o predstojećoj turističkoj sezoni, već se javio 
popriličan broj poslodavaca s Jadrana i ti su oglasi objavljeni na stranicama STUC-a. Ipak, Milinović ističe kako 
nije riječ o sigurnim, konkretnim poslovima jer se ne zna kakva će biti sezona i kakve će biti potrebe za studentima. Na djelatnicima STUC-a je za studente ispregovarati što 
bolje uvjete rada, ne samo u financijskom smislu već i kada je riječ o uvjetima smještaja, prehrane, sudjelovanja poslodavaca u troškovima puta itd.
A što se cijene rada preko Student servisa tiče, odlukom nadležnog ministra minimalna satnica za posao u 2021. iznosi 
26,56 kn za fizičke poslove; za administrativne poslove može se dobiti 
40 kn, za prevođenje ili davanje instrukcija 
50 kn itd. 
Važno je napomenuti kako je još prije koronakrize Studentski servis uveo web servis koji studentima omogućuje izdavanje, odnosno preuzimanje ugovora bez dolaska u Studentski servis. Student može sam unijeti svoje osobne podatke, odnosno elektronički identitet te ispuniti i isprintati ugovor o radu. Važno je da to napravi prije početka obavljanja posla jer je to zakonska obaveza, da se izbjegne rad na crno. 
Tekst: Osijek031.com
Foto: Pexels.com/Ilustracija