U više navrata posljednjih godina
pisali smo o novom projektu financiranom iz
EU fondova, a to je uvođenje
javnih bicikala u sklopu
osječkog gradskog prijevoza.
Koncept javnih gradskih bicikala, koje svaki građanin može
iznajmiti i koristiti po uzoru na brojne druge gradove u Europi i svijetu,
nikada nije zaživio u Osijeku, unatoč brojnim pokušajima u posljednjih 20-ak godina. No, čini se da gradska uprava ovoga puta
misli ozbiljno kroz provedbu projekta e-mobilnost, izvještava
Slavonska televizija.
Ukupna vrijednost projekta je
9,3 milijuna kuna, od čega
85% dolazi iz europskih fondova, a preostalih
15% je udio lokalne komponente, odnosno Grada. Plan je nabaviti ukupno
175 javnih bicikala,
125 mehaničkih i 50 električnih, s
25 stajališta raspoređenih po cijelom gradu i prigradskim naseljima
Tenji, Višnjevcu i Josipovcu. Na samoposlužnim stanicama bicikl će se moći iznajmiti isključivo uz pomoć
mobilne aplikacije.
Javni bicikli bit će osigurani od krađe, kaže
Srećko Kukić, voditelj projekta. Naime, svaki bicikl ima u sebi ugrađeni
GPS tako da će se u svakom trenutku znati gdje se nalaze, a tu je i tzv. geo-fencing, odnosno ograničenje korištenja bicikala izvan određenog područja. Drugim riječima, poželi li netko otići izvan područja grada, bicikl će se automatski
zaustaviti i blokirati.
Samo korištenje bicikala
neće biti besplatno, već će se plaćati putem iste aplikacije. No, taj će sustav biti integriran u sustav javnog gradskog prijevoza, što znači da će kupnja karte za javni prijevoz putem aplikacije omogućiti korištenje bicikala i obrnuto. U okviru projekta već je nabavljeno električno vozilo za prikupljanje, distribuciju i održavanje bicikala, a sljedeći korak je nabava samih bicikala, za što bi uskoro trebao biti potpisan ugovor.
Projektni partner je
osječki GPP koji će voditi brigu o svim biciklima i održavati ih, a ujedno će biti zadužen i za održavanje stajališta, praćenje stanja na stajalištima putem videonadzora te za informatičku podršku kroz poseban software.
GPP će biti uključen i u
sustav pametnog upravljanja prometom. U tu svrhu nabavit će se
dron te će se uspostaviti
nadzorno-operativni centar u okviru GPP-a, a bit će postavljene i
metereološke stanice. Na taj način moći će se upravljati prometom, mijenjati autobusne rute kako bi se smanjile gužve te, posljedično, smanjiti onečišćenje zraka u gradu. Dakle, ako se vidi da je negdje nastala gužva, dron će izaći na teren te prenijeti informaciju nadzorno-operativnom centru koji će potom reagirati. Osim toga, iz centra će se putem GPS-a nadzirati javni bicikli.
U gradskoj upravi očekuju da će projekt biti u funkciji
do kolovoza ove godine te kažu kako je ovo samo početak projekta sustava javnih bicikala jer se i u budućnosti planiraju prijavljivati za
natječaje i nabaviti još bicikala. Obzirom da se program financira kroz ITU mehanizam, i ostali gradovi i općine uključeni u ITU mogli bi se pridružiti sličnom projektu što će olakšati dnevne migracije na širem području grada i to uz pomoć ekološki najčišćeg prijevoznog sredstva - bicikla.
Tekst: Osijek031.com
Foto: Antonela Martinčević/Foto-arhiv031