Dok jadranske zračne luke upisuju svoje ovogodišnje rekorde u prijevozu putnika i roba, s osječkog aerodroma u Klisi tek će u utorak, 26. lipnja, poletjeti prvi zrakoplovi s putnicima. Nacionalna aviokompanija
Croatia Airlines svoj red letenja sa Zračne luke Osijek ne mijenja već treću godinu zaredom.
Tako će
jedanput na tjedan, i to samo
utorkom, u vremenu od 26. lipnja do 28. kolovoza, letjeti prema dvjema morskim destinacijama -
Splitu i
Dubrovniku. Za tu je svrhu CA osigurao dva ATR-a s 42 mjesta. Upravo zbog ograničenog broja letova limitiran je i broj putnika sa ZLO-a.
Kako je već istaknula direktorica
Blanka Strahonja, vrijeme prometovanja ni frekvencije ne odgovaraju potrebama putnika, ali unatoč tome oni bilježe prosječnu popunjenost od 75 posto što je, smatraju, izuzetno dobro. Iako putnička zgrada osječkoga aerodroma u Klisi površine 1300 četvornih metara omogućava
protok od 200 do 400 putnika po satu, odnosno između 100.000 i 150.000 putnika godišnje, Osječani su lani registrirali tek
2627 putnika, a godinu dana prije, odnosno 2005. bilo ih je
2343.
Stoga se
ZLO nalazi
na začelju ljestvice devet hrvatskih zračnih luka po putničkom prijevozu. Samo prve godine nakon obnove ratom devastiranoga ZLO-a CA je iz Osijeka letjela prema tri destinacije - Zagreb, Split i Dubrovnik. Godinu dana poslije uz nacionalnog avioprijevoznika
Trad Air je uveo i dodatne letove za Split, Pulu i Zadar. No to je potrajalo samo 2003. godine.
Ni s
low cost avioprijevoznicima Osječani ne mogu ugovoriti redoviti zračni promet jer aerodrom ne udovoljava tehničkim uvjetima koji se traže. Konkretno,
zbog nedostatka sustava za precizno navođenje vrijednog oko milijun eura, a bez kojega je onemogućeno slijetanje zrakoplova u otežanim vremenskim uvjetima, odnosno za niske naoblake ili slabe vidljivosti, stoji se u pregovorima s
Ryanairom koji je pokazao interes za uspostavu linija iz Osijeka prema određenim europskim destinacijama.
U ZLO-u smatraju da za takve aranžmane imaju mogućnosti jer se njihova gravitirajuća zona odnosi i na susjedne zemlje, Srbiju, BiH i Mađarsku, a koje bi, pretpostavlja se, pokazale zanimanje za uvođenje takvih redovnih avionskih linija. ZLO je uređaj za precizno navođenje imao do početka Domovinskoga rata kada ga je demontirala i odnijela tadašnja Kontrola zračne plovidbe Jugoslavije. Nakon cjelovite obnove osječkog aerodroma u Klisi, koji je službeno otvoren u prosincu 2001. godine, nastavljeno je i s drugom fazom koja se naročito intenzivirala uoči dolaska Svetoga Oca, Ivana Pavla II. u Osijek i Slavoniju, u lipnju 2003. godine. Postavljena je tada zakonom propisana ograda oko cijeloga objekta kao i videonadzor. Nabavljena je oprema za prihvat i otpremu zrakoplova s putnicima koja je instalirana u putničkoj zgradi (RTG uređaji, info-sustavi), komunikacijski sustav je podignut na višu razinu, a nabavljeno je i novo vatrogasno vozilo. U funkciju je stavljeno cargo skladište, a završeno je i instaliranje sustava za svjetlosne signalizacije. Stekli su se time uvjeti da ZLO postane operativno 24 sata. S krajem prošle godine, kako je poznato, neophodan uređaj je već trebala instalirati Hrvatska kontrola zračne plovidbe (HKZP), ali je to prolongirano.
U Upravi ZLO-a nadaju se kako će problem biti riješen
do kraja ove godine. Time bi, konačno, višegodišnja priča o sustavu za precizno navođenje, a kojega bi platila HKZP, dobila svoj epilog. To bi Osječanima bio argument s kojim bi ponovno krenuli, kako je prije istaknula direktorica
Strahonja, u pregovore s jeftinim avioprijevoznicima.
Autorica:
Ivana Barišić/
Poslovni.hr
Foto:
Toni