Prije nekoliko tjedana pisali smo o novom
ljetnom voznom redu Hrvatskih željeznica koje nude ugodnu vožnju od, primjerice, Osijeka do Šibenika za „
samo“ 23 sata.
To je samo posljednji u nizu „
bisera“ kojima HŽ pokušava (i očigledno uspijeva)
otjerati korisnike njihovih usluga iz Slavonije i okrenuti ih prema drugim vidovima prijevoza (avion, autobus, car-sharing...).
Prije nekoliko godina ukinute su i linije za
Sarajevo i Budimpeštu koje su vozile još u vrijeme
Austro-Ugarske, a
ni kvaliteta usluga u vlakovima koji su prometovali ovim dijelom Hrvatske nije bila na višoj razini.
Poznati novinar
Drago Hedl na portalu telegram.hr usporedio je
stare željezničke redove vožnji s današnjima i došao do očekivanih ali za HŽ sramotnih zaključaka: u odnosu na 1990. godinu, vlakovima HŽ-a danas od Osijeka do Zagreba treba sat i sedam minuta više!
1990. godine, u vrijeme kada su hrvatski vlakovi još bili u sastavu
tadašnjih Jugoslavenskih željeznica, iz Osijeka u Zagreb (preko Virovitice i Koprivnice) stizalo se za
3 sata i 20 minuta. Danas od Osijeka do Zagreba Inter City vlak putuje
4 sata i 27 minuta, što znači da se za manje od tri desetljeća putovanje vlakom od Osijeka do Zagreba produžilo za nevjerojatnih
sat i sedam minuta.
Slično se dogodilo i na relaciji
Osijek - Zagreb preko Strizivojne-Vrpolja: do prosinca 2011. Tom je linijom vozio izravni nagibni vlak koji je tu relaciju prevalio za
3 sata i 28 minuta. Danas na toj pruzi više ne voze izravni vlakovi već putnici iz Osijeka moraju presjedati u Strizivojni, a najbrža veza tom prugom je
4 sata i 8 minuta. Riječ je o brzim vlakovima, jer oni putnički, od Osijeka do Zagreba s presjedanjem u Strizivojni, danas voze
od 7 sati i 58 minuta do čak
8 sati i 31 minutu!
Ništa bolja situacija nije ni na liniji Vinkovci-Zagreb. Tu relaciju dugu 256 kilometara najbrži vlakovi HŽ-a mogu prijeći za
3 sata i 20 minuta, dok je 1991. većina brzih vlakova tu razdaljinu prelazila za
2 sata i 28 minuta. Rekorder je bio poslovni vlak Matoš koji je te godine između Zagreba i Vinkovaca vozio danas nezamislivo kratko – samo
2 sata i 11 minuta.
Prema redu vožnje koji je na snazi bio davne 1940. vidljivo je da je tada vlaku iz Osijeka do Vinkovaca (udaljenost 34 kilometra) trebalo
56 minuta. Danas, 80 godina kasnije, na toj željezničkoj trasi – obnovljenoj nakon Domovinskog rata -vlakovi voze
42 minute, odnosno samo 14 minuta kraće.
Prosječna brzina vlakova u Hrvatskoj danas je sramotnih
46 kilometara na sat (teretni promet upola je sporiji) i ne može se nikako staviti u kontekst s brzim i modernim prugama kakve se danas grade u razvijenim državama Europe, SAD-u ili azijskim zemljama. Čak štoviše, Hrvatske željeznice idu posve suprotnim kolosijekom od željeznica u tim zemljama. Što se brzine prometovanja tiče, Hrvatske željeznice još su duboko u prošlom stoljeću, zaključuje Hedl.
[klik za uvećanje]
Tekst: Osijek031.com
Foto: Ivana Franjić/Foto-arhiv031