Trogodišnjom suradnjom osmišljeni
globalni, održivi i kreativni modeli u edukaciji „
Globalno obrazovanje za održivi razvoj“ naziv je didaktičkoga vodiča koji je dana (petak) predstavljen u
Američkom kutku Gradske i sveučilišne knjižnice Osijek u sklopu ovogodišnjeg
Festivala znanosti.
Vodič (priručnik) rezultat je trogodišnjega EU projekta „
Mladi za zemlju“ koji su zajednički provodile
Udruga za rad s mladima Breza i Grad Osijek zajedno s partnerskim gradovima
Vicenzom i Czestochowom kao dio DEAR programa Europske komisije. Grad Osijek ne samo da je sufinancirao ovaj projekt, već je davao podršku u usustavljanju i osmišljavanju zamišljenih projektnih modela. Osječki zamjenik gradonačelnika,
Vladimir Ham, naglasio je kako je to logični nastavak započete suradnje s
Udrugom Brezom i Gradom Vicenzom započete još prije nekoliko godina na projektu „
Umjetnost i zemlja“.
Mnogo je aktivnosti za
djecu i mlade te
stručne i pedagoške djelatnike koje su proistekle iz projekta, no prema riječima nacionalne koordinatorice projekta, Ivane Šibalić, svima njima bio je zajednički cilj jačanje svijesti o 7. milenijskim razvojnim ciljevima (održivi razvoj) te osnaživanje svih dionika za aktivizam u zajednici, na lokalnoj i globalnoj razini.
Projekt je bio usmjeren i na formalno obrazovanje pa je
54 odgojno-obrazovnih djelatnika iz grada i županije, imalo priliku stjecati nove, neformalne vještine iz područja dramskoga odgoja i ekologije u edukacije te usvojeno testirati sa svojim učenicima, djecom u vrtićima.
-
Ovaj novi alat donio je novost u formalnom obrazovanju, omogućio eksperimentiranje s novim modelima.
Govoriti o temama poput održivoga razvoja i globalnoga obrazovanja, djeci je prilično apstraktno, no radi se samo o pristupu i načinu obrade tih tema. Stvorili smo obrazovne puteve u kojima je sudjelovalo više od – istaknula je učiteljica
Vlatka Benki Brkić iz OŠ Frana Krste Frankopana kao jedna od suautorica i edukatorica u projektu.
Zahvaljujući projektu, Udruga Breza zajedno s Gradom Osijek oformila je
Edukacijsko-didaktički centar EDAKTA s ciljem osiguravanja prostora za globalno obrazovanje o održivome razvoju, a 2015. centar je dobio i svoju mobilnu, putujuću verziju – crvenu kampericu kako bi zamišljeni sadržaji bili dostupni djeci i mladima i njihovim roditeljima u gradskim četvrtima te ruralnim područjima.
-
Testirali smo ukupno 12 novih usluga obrazovanja za razvoj od kojih su se dvije ponavljale. Među njima je i naša Zemlja bez granica kao najbolji primjer inovativnoga modela neformalne edukacije djece i mladih koji predstavlja kreativni poligon za globalno obrazovanje i održivi razvoj u praksi. Tome u prilog ide i suradnja s Jugom – sudjelovanje predstavnika organizacija Burkine Faso u našemu gradu. U svim je novim uslugama obrazovanja za razvoj sudjelovalo više od 4.000 djece i mladih te 100njak voditelja/izvoditelja aktivnosti –
pojasnila je
I. Šibalić.
I mladi u dobi
od 15 do 25 godina također su imali prilike sudjelovati u različitim projektnim aktivnostima i događanjima. Prema riječima volonterke/aktivistice u projektu,
Tatjane Timko, mladi su se okupljali uživo, ali i komunicirali suvremenim tehnologijama, no uvijek s istim ciljem - razvijati nove inicijative mladih na lokalnoj i međunarodnoj razini i osmisliti zajedničke projekte za buduće Erasmus + programe. Uz to, osmišljena je i web platforma za razmjenu ideja i primjera dobre prakse.
Vodič je tiskan na tri jezika i dostupan je u elektroničkom obliku na
breza.hr te u Knjižnici.
Tekst i foto: Ivana Šibalić