
Zamislite sljedeću situaciju: putujete
vlakom iz Osijeka za Zagreb. Do kolodvora se dovezete biciklom kojeg ostavite u vlaku u za to predviđenom čuvanom prostoru. Pored vas osoba u
invalidskim kolicima ulazi u vlak preko pokretne rampe. U vlaku vas dočekuju čista i udobna sjedala, kao u avionu. Vadite
laptop, tablet ili mobitel i spajate se na brzi internet. Vožnja do Zagreba uz brzinu od 160 kilometara na sat u trajanju od
dva sata prođe dok si rek'o
keks.
Zvuči kao znanstvena fantastika? Ne baš. Takvi vlakovi već dulje vrijeme uredno voze po Hrvatskoj. Odnosno, nekim dijelovima Hrvatske. Konkretno, Zagrebu i bližoj okolici.
Već smo u više navrata
pisali o fenomenu
modernizacije željezničkih pruga koji nikako da se proširi istočno dalje
od Dugoga Sela. I dok zapadni dijelovi lijepe naše ulaze, kaskajući doduše, u 21. stoljeće, Slavonija po običaju
debelo zaostaje.
O prostorima za bicikle i rampama za invalide može se
samo sanjati. O udobnim sjedalima i brzom internetu također, a što tek reći o brzini samog vlaka? Ako do Zagreba stignete za
četiri i pol sata smatrajte se sretnim. Dodajte tome i žalosno
stanje voznog parka koji operira na našem području, s vlakovima starim i više od 30 godina te ukidanje velikog broja prijašnjih veza i imate realnu sliku željezničkog prometa u Slavoniji kao
slijepog crijeva države.
No, majka svih problema s vlakovima na
istoku Hrvatske je elektrifikacija pruga i nabavka
brzih elektromotornih vlakova. Iako se o njoj govori već godinama, ništa konkretno se još
nije napravilo. Razlog je taj što se još radi na izradi
Masterplana prometnog razvoja Grada i županije kojim bi se trebalo utvrditi koji su zahvati potrebni na željezničkoj infrastrukturi, uključujući elektrifikaciju pruga. Taj dokument, kojeg izrađuje Regionalna razvojna agencija Osječko-baranjske županije, osnova je za sve buduće projekte modernizacije željezničkog prometa na ovom području.
Dakle, po svemu sudeći još ćemo se
načekati na elektrifikaciju pruge od Belog Manastira do Strizivojne-Vrpolja i nabavke
novih dizel-motornih vlakova. Do tada, preostaje nam da se vozimo starim i derutnim vlakovima koji, kako mnogi Osječani zlobno primjećuju, izgledaju kao da dolaze iz vremena cara Franje Josipa. I otprilike toliko su brzi...
Tekst: M.M./Osijek031.com
Foto: Ivana Franjić/Foto-arhiv031