Korisničko ime: Lozinka:
Naslovna Forum 031 Galerija 031 Oglasi 031 Novi korisnik!
Novosti
Najave i reporti
Kolumne
Gost priče
Interaktiv
Podrška
O nama



Ne znamo naše autoceste

Prethodna tema View printer-friendly version Pošalji prijatelju ovu temu kao e-mail Tražilica Ispiši broj poruka na ovu temu svakog postera Snimi cijelu temu u text datoteku Sljedeća tema


Započnite novu temuOdgovorite na temu
Autor Poruka
Redakcija 031
Offline
Avatar

Ukupno postova: 65699
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 11.10.2014. 21:01 
Naslov:  Ne znamo naše autoceste
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Uđosmo u žrvanj referendumskih inicijativa. Tek što je jedna okončala, ona o preferencijalnom glasovanju, a nedugo prije nje i ona o outsourcingu, evo nam od ovog vikenda i nove: inicijativa nazvana "Ne damo naše autoceste" koja je udružila sve sindikalne središnjice i neke udruge civilnog društva u iduća dva tjedna prikupljat će potpise za raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju. "Jeste li da se referendumom donese slijedeći zakon o izmjenama zakona o cestama prema kojem su izgrađene autoceste strateški interes Republike Hrvatske i zabranjeno ih je davati pod koncesiju za javne usluge" – pitanje je kojim ta inicijativa traži potpise građana.

Riječ je o onoj famoznoj monetizaciji koju gura Vlada Zorana Milanovića s namjerom da sve autoceste izuzev onih koje su već dane u koncesiju (Rijeka-Zagreb, Zagreb-Macelj) dodijeli koncesionaru, vjerojatno stranom, na rok od 35 do 40 godina, a za jednokratnu naknadu u iznosu još uvijek rastezljivom između 18 i 24 milijarde kuna te uz uvjet da najviše pet godina neće otpuštati djelatnike Hrvatskih autocesta niti podizati cestarinu u omjeru većem od godišnje stope inflacije umanjene za jedan posto. Sve to je već duže vrijeme znano, otkako je, naime, u ljeto prošle godine po prvi puta iz Banskih dvora poput zmije izmilila ta famozna i mnogima još uvijek nejasna riječ – monetizacija, a koja nije ništa drugo nego koncesija za javne usluge.

Protivnicima monetizacije ona je ravna veleizdaji, jer bismo, kažu, time dali, odnosno (ras)prodali javno dobro od strateškog nacionalnog interesa. Zatim bi, kažu protivnici monetizacije, po "veleizdajničkoj" špranci na red došle šume, vode i ostali strateški resursi... Bio bi to drugi i vjerojatno završni čin pretvorbeno-privatizacijske pljačke u Hrvata.

U Vladi, naravno, govore drugačije nastojeći uvjeriti građane u fatalnu neminovnost ovog poteza. Čak i ne skrivaju da je to potez očajnika. Država je na rubu bankrota i nema novaca za servisiranje javnog duga, a zbog kojeg nam Europska komisija dahće za vratom sa svojim mastriškim fiskalnim kriterijima. Trebali bi, dakle, iznajmiti ono što smo tek nedavno, s golemim zanosom, u izgradili vjerujući da će dati infrastrukturni smisao zahuktalom gospodarstvu. (Druga je priča što smo naknadno saznali kako su nas naši neimari pritom višestruko "farbali" baš kao one silne tunele na Dalmatini!)

No, zahuktalom gospodarstvu ni traga ni glasa, a s time ni mnogo infrastrukturnog smisla pustih kilometara autocesta. Njih smo nadobudno (i skupo) izgradili, ali industriju nismo digli na noge. Danas tako imamo divnih autocesta poput Dalmatine i Slavonike koje služe svrsi tek sporadično, gotovo na razini ekscesa. Dalmatina nekoliko tjedana, odnosno vikenda tijekom ljeta. Slavonika čak ni to.

Naravno, autoceste su građene u svrhu dugoročnog razvoja i valjda je trebalo biti strpljiv. No, nevolja je takva da u Vladi ne vide drugog izlaza osim onog požarnog nad kojim piše "monetizacija". Tamo će reći da su bivše HDZ-ove vlade nagomilale silne kredite za izgradnju potrebnih i nepotrebnih kilometara vrhunskog asfalta, a koji su počeli stizati na naplatu u krajnje dramatičnim okolnostima potpunog gospodarskog potonuća. Zato resorni ministar Hajdaš Dončić i kuka da se došlo do zida i da davanje autocesta u koncesiju nema alternative ako se buduće naraštaje želi koliko-toliko rasteretiti nagomilanih dugova i kredita.

S druge strane, inicijatori referenduma i protivnici monetizacije na čelu s čelnikom cestarskog sindikata Mijatom Stanićem tvrde kako se zaboravlja da su autoceste građene kao razvojni, a ne komercijalni projekt u kakav se sada pokuašavaju pretvoriti. On i oni nude i rješenje koje glasi: "reprogramiranje dugova ili prodaja obveznica hrvatskim građanima, ili mirovinskim fondovima pri čemu bi autoceste ostale u domaćim rukama, a namaknulo bi se sredstva za rješavanje postojećih dugovanja". Uza to se s pravom pitaju zašto bi u koncesiju dali nešto što svake godine ipak donosi dobit. Izračunali su kako bi eventualni koncesionar kroz tih četrdesetak godina zaradio na unajmljenim autocestama bar četverostruko više (oko 80 milijardi kuna) nego što bi Hrvatska jednokratno dobila. S tim da joj taj "sitniš" ne bi bio ni dovoljan da zatvori HAC-ove kredite zbog kojih se u Banskim dvorima i izbistrila ideja o monetizaciji, kamoli riješili problemi javnog duga. Bio bi to svojevrsni davljenikov predah, nakratko izranjanje iz mulja.

Ne samo da bi monetizacija autocesta bila potez očajnika - dati nešto najvrednije što imaš da bi odgodio agoniju; to je i potez nemoćnih i nesposobnih. Zar se baš ništa drugo ne može učiniti da se autoceste zadrže, iskoriste, oplode? Neće njih nitko odnijeti u koferima, kako je to građanima popovao Slavko Linić dok je bio ministar financija. I neće! Bit će ovdje, pred nosom nam i pod kotačima ali će njihov prinos ubirati netko drugi. Novce koje dobijemo potrošit ćemo – jučer! Za dvije-tri godine nećemo se ni sjećati da smo ih imali, a iskustvo kaže da će nas neka nova vlada nanovo zadužiti do grla. A za trideset-četrdeset godina... pitanje je hoćemo li se (naša djeca i djeca naše djece) uopće voziti automobilima.

Mahnito smo gradili autoceste, u kilometrima ih imamo skoro najviše po glavi stanovnika u svijetu, a u međuvremenu nismo učinili skoro ništa (pokrenuli industriju, produljili turističku sezonu...) kako bi poslužile onome zbog čega su u svom punom građevinarskom sjaju stvorene. Poslužile su tek nekim domaćim drumskim razbojnicima koji su na njima omastili brkove.

Na kraju mi, kao metafora tog tragičnog bespuća unatoč svim (auto)putevima, na pamet pada Slavonika sa svom svojom silom nadvožnjaka i odmorišta i skoro pa djevičanski netaknutim asfaltom. Istina, ona je dio većeg i značajnijeg cestovnog koridora koji se u raznim državama i u raznim etapama još gradi bez jasne vizije kada bi mogao biti dovršen. Slavonika je trebala pripomoći da Osijek ne bude prometno, ali i gospodarsko i svakojako drugo slijepo crijevo države, da bi i sama, autocesta, postala poput tog slijepog crijeva.

Nije stvar samo u zagovoru damo li ili ne damo naše autoceste. Stvar je, prije svega, u tome da mi ne znamo naše autoceste. Ne znamo što bi s njima.





Tekst: Jaroslav Bradica
Foto: Cacan/Foto-arhiv031



Pročitajte i ostale tekstove Jaroslava Bradice u kolumni Lijeva obala

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
Od sutra prestajem
Offline
Avatar

Ukupno postova: 206
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 12.10.2014. 17:11 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Okomio se na refendume, a demokracija mu mila. A što je referendum nego praznik demokracije? Je li bolje da narod odlučuje ili moralne nule, korumpirani političari?

Dalmatina je autocesta koja je jadranski turizam podigla na sasvim drugi nivo.
Slavonika je slijepo crijevo i kad se spoji na mađarski dio imat će smisla. Što ne znači da sada nema! Neki dan sam se vozio za Budimpeštu i ovaj njihov dio prema Pečuhu je isto prazan. Jasno! Ali kad se spoje, i kad bosanci naprave svoje, onda ću te pitat zašto smo prodali Slavoniku strancima prije vremena!

A da Jaroslav piše vjetrovito, neprovjereno, iz nebesa pa u rebra, pa to je već standard. Npr. "Mahnito smo gradili autoceste, u kilometrima ih imamo skoro najviše po glavi stanovnika u svijetu"...?!?
http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Transport/Highways/Total/Per-capita

Daklem, znamo mi što bi s autocestama. Ne bi ih dali na prodaju. Jer na prodaju ide samo ono što je vrijedno. Već odavno nemamo npr. banke i telekome. A sad bi dali i ono što nam je preostalo, pa ćemo nijemcima ili rusima plaćat vožnju po našim autocestama. Krasan razvojni projekt!

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
Luzer13
Offline
Ukupno postova: 324
Spol: Muško Muško
Post Postano: 12.10.2014. 22:55 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Od sutra prestajem je napisao/la: ›

A da Jaroslav piše vjetrovito, neprovjereno, iz nebesa pa u rebra, pa to je već standard. Npr. "Mahnito smo gradili autoceste, u kilometrima ih imamo skoro najviše po glavi stanovnika u svijetu"...?!?
http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Transport/Highways/Total/Per-capita

osim što ti podaci baš i nisu ažurirani (1999-2005)

_________________
just run osijek031.com smile
Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
simo031
Offline
Avatar

Ukupno postova: 6329
Lokacija: Ludoland
Spol: Muško Muško
Post Postano: 13.10.2014. 7:41 
Naslov:  Re: Ne znamo naše autoceste
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Ne znamo naše autoceste?

_________________
http://essekeri.hr/svi-essekeri
Veži konja gdje ti gazda kaže, osobito ako ti je konj gazda.
Živim kao pas, a zamjeraju mi kad lajem.
Djecu učimo da budu iskrena, vrijedna i poštena. Sjeća li se tko zašto?
Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
 



 Skoči u forum: