Sva relevantna istraživanja prometa u velikim radovima slažu se kako su
autobusi najveći
zagađivači zraka ispušnim plinovima. Tako je i u Osijeku. Autobusi GPP-a u jednom danu potroše između
2.500 i 3.000 litara dizelskog goriva, ovisno o sezonskim uvjetima i intenzitetu prometa.
No, to bi se uskoro moglo promijeniti. Naime, Grad pokreće
pilot-projekt zamjene dizelskog goriva zemnim
plinom na koji će se
„prešaltati“ svi GPP-ovi autobusi ali i druga gospodarska vozila u vlasništvu Grada.
U hrvatskim okvirima nije riječ o novom konceptu jer dobra iskustva postoje u Zagrebu i Rijeci gdje već prometuju autobusi na plin, a Osijek će slijediti njihov primjer.
Trenutno se radi detaljna
studija isplativosti ove investicije kako bi se utvrdile ukupne uštede koje će se ostvariti uvođenjem zemnog plina kao pogonskog goriva u javni gradski prijevoz. Osim ekonomskih koristi i ušteda, ova investicija ima i izraženu ekološku komponentu jer plin izgara čistije i znatno manje zagađuje okoliš. Cijeli projekt
plinifikacije gradskih autobusa inače je dio šireg projekta Grada vezano uz nominaciju Osijeka za nagradu
Zelena prijestolnica Europe 2016.
Projekt će uključivati gradnju crpne stanice za zemni plin na jednoj od tri potencijalne lokacije uz magistralni
plinovod na periferiji grada te prilagodbu postojećih voznih jedinica GPP-a za korištenje plina.
Sredstva potrebna za prilagodbu GPP-ovog voznog parka zatražit će se od Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Cijena prilagodbe za jedan dizelski autobus iznosi oko 50.000 kuna, a za prilagodbu svih 38 autobusa GPP-a bit će potrebno oko
1,9 milijuna kuna (plus PDV) što je nabavna cijena jednog novog gradskog autobusa.
Tekst: M.M./Osijek031.com
Foto: Daniel Antunović/Osijek031.com