[12.10.2012. 10:49] U nastavku donosimo službeno pripćenje
Hrvatskih željeznica u vezi međunarodne linije
Sarajevo -
Budimpešta preko
Osijeka.
Nakon završene analize cjelokupnog međunarodnog prijevoza i niza razgovora s međunarodnim željezničkim partnerima HŽ Putnički prijevoz d.o.o. će u voznom redu za 2012./2013. održavati veze s europskim metropolama. Sukladno odluci vodstva tvrtke svakodnevno će voziti po jedan par vlakova na relacijama:
Zagreb - Beč
Vinkovci - Zagreb - Villach
Zagreb - Villach - Frankfurt
Ploče - Sarajevo
Beograd - Zagreb - Zurich
Rijeka - Ljubljana (s vezom za Beč)
Rijeka - Ljubljana (s vezom za Munchen)
Zagreb - Villach
Sarajevo - Zagreb
Zagreb - Munchen
Budimpešta - Zagreb
U ljetnoj sezoni vozit će po jedan par vlakova na relaciji Budimpešta – Split.
Dakle, od 56 međunarodnih linija u voznom redu 2011./2012. u novom voznom redu ostat će 24 linije. S pojedinim međunarodnim partnerima još uvijek se razgovara o mogućem uvođenju još nekih linija. O dogovoru pravodobno ćemo izvijestiti javnost.
[11.10.2012] Još jedan doprinos prometnoj izolaciji Slavonije i Baranje stigao je ovog ljeta iz HŽ Putničkog prometa koji je u srpnju najavio
ukidanje, pardon, "prilagođavanje" svojih međunarodnih linija.
Naime, HŽ je najavio obustavu prometovanja na 46 od postojećih
56 međunarodnih linija zbog, pogodili ste, financijskih gubitaka i male popunjenosti vlakova izračunavši da 46 od 56 međunarodnih linija stvara gubitke u iznosu od 38,6 milijuna kuna na godinu. No, nakon što se cjelokupna domaća i regionalna javnost digla na noge, uključujući i međunarodnu aktivističku mrežu World Carfree Network koja je pokrenula
online peticiju protiv ukidanja međunarodnih linija i koja je do sada skupila više od
1.700 potpisa, HŽ je modificirao svoju prvotnu odluku.
Po novom, ostaju 24 međunarodne linije, odnosno svakodnevno će voziti po jedan par vlakova na relacijama:
Zagreb - Beč, Vinkovci - Zagreb - Villach, Zagreb - Villach - Frankfurt, Ploče - Sarajevo, Beograd - Zagreb - Zurich, Rijeka - Ljubljana (s vezom za Beč), Rijeka - Ljubljana (s vezom za Munchen), Zagreb - Villach, Sarajevo - Zagreb, Zagreb - Munchen te Budimpešta - Zagreb. U ljetnoj sezoni vozit će po jedan par vlakova na relaciji
Budimpešta - Split. Kako je u jučerašnjem radio intervjuu rekao novi direktor HŽ Putničkog prijevoza Dražen Ratković, pregovara se i o novom paru vlakova na relaciji Sarajevo-Strizivojna-Vrpolje (10. koridor) ali još se ne zna hoće li ta veza doista biti uspostavljena. S međunarodnim partnerima pregovara se i o uvođenju još nekih linija, ali još ništa nije
konkretizirano.
Što to zapravo znači za
Slavoniju i Baranju? Ukidanje međunarodnog vlaka Budimpešta – Sarajevo, jedine izravne veze koju Osijek u ovom trenutku ima sa svijetom (ta linija prolazi kroz Osijek, Beli Manastir i Pečuh) izravno bi pogodilo našu regiju i dodatno bi ju
izoliralo. Unatoč prosvjedima s bosanske i mađarske strane neizvjesno je hoće li taj vlak nastaviti prometovati, baš kao i vlak koji prometuje na relaciji Beli Manastir – Pečuh a kojega najviše koriste studenti koji se školuju u susjednoj Mađarskoj. Dođe li do toga bit će prekinute sve veze naše regije sa susjednom državom, po prvi put još od vremena
Austro-Ugarske, a situacija je još više poražavajuća ako se zna da ne postoji niti jedna autobusna veza između Osijeka i Madžarske.
Na željezničkim kolodvorima u Osijeku i Belom Manastiru nisu nam mogli potvrditi koje će linije biti ukinute a koje zadržane jer još nisu dobili novi
vozni red. Do zaključenja ovog teksta nismo dobili odgovor iz Uprave HŽ-a o konačnoj sudbini predmetnih linija. Inače, novi vozni red stupit će na snagu
8. prosinca.
I dok su financijski pokazatelji na predmetnim međunarodnim linijama doista
poražavajući, postavlja se pitanje plaćaju li međunarodni vlakovi cijenu promašene prometne politike koju su sve hrvatske Vlade vodile u posljednjih desetak godina
forsirajući autoceste, a ostavljajući željeznicu zapuštenom i u rasulu iako je najudobniji i ekološki prihvatljiv oblik transporta za putovanja. Pitanje je također moraju li putnici ispaštati za rastrošnost i gramzivost čelnika HŽ-a koji su zahvaljujući
dotacijama iz državnog proračuna živjeli k'o bubreg u loju (Slučaj "passat") i gomilali gubitke, a kad je državna sisa presušila odlučili su rezati i po pravdi i po krivdi. Hrvatskim željeznicama treba
modernizacija a ne izolacija...
Tekst: M.M./Osijek031.com
Foto: Foto-arhiv 031