Sutrašnji
izbori su, vjerojatno, ostali još jedina psihološka prepreka prije no što se, kao potrošači u cijelosti i bez grizodušja, građani upuste u
predblagdansku potrošnju. Unatoč ograničavajućim čimbenicima, kao što su nezaposlenost, stagnacija plaća, spori oporavak kreditiranja kućanstva pa i racionalizacija potrošnje, procjenjuje se kako će se potrošnja u prosincu kretati približno
11 milijardi kuna.
- Prema podacima Državnog zavoda za statistiku izdaci za potrošnju na godišnjoj razini u 2010. godini iznosili su u prosjeku 75.167 kuna po kućanstvu. Sukladno tome u prosincu te godine ostvarena je potrošnja od 10,5 milijardi kuna. Uz procjene za realni rast od jedan do dva posto i nominalni od četiri na godišnjoj razini, očekujemo da će se potrošnja u prosincu ove godine kretati približno 11 milijardi kuna- smatra
Milica Rakuša Martulaš, direktorica Sektora trgovine u Hrvatskoj gospodarskoj komori.
To bi trebao biti povratak na drugi najbolji rezultat, jer
2007. su hrvatski građani postavili svoj rekord s potrošenih
12 milijardi kuna. Ekonomska kriza zaustavila je ovaj rast pa je u
2008. potrošnja pala na
11 milijardi kuna, godinu poslije bila je približno deset milijardi. Potom je od prvog tromjesečja 2010. godine uslijedio početak trenda oporavka tržišta trgovine na malo koji se nastavlja i u 2011.
- No, nedvojbeno je kako je aktualna gospodarska situacija na tržištu dovela do određenih promjena u navikama potrošača te se kupci ponašaju racionalnije. Naime, potrošači su postali osjetljiviji na cijenu, odnosno ona postaje važna pri donošenju odluke o kupnji.
-Potrošači pri kupnji postaju sve praktičniji te vode računa o omjeru cijene i kvalitete- smatra
Rakuša Martulaš. Očekuje se kako će se ove godine tako kupovati korisni darovi. No, i trgovci su se pripremili. U Konzumu, lideru na tržištu maloprodaje, najveći broj kupaca očekuju u tjednu prije Božića.
- Uz najpovoljnije cijene, brojne akcijske ponude, te sniženja cijena, svi kupci za svaku svoju blagdansku kupnju osvajaju i bodove prilikom korištenja
MultiPlusCard kartice, kojom dodatno nagrađujemo njihovu vjernost, poručuju iz
Konzuma. I u osječkoj
Portanovi svjesni su da prosinac čini između
13 i 15 posto ukupne potrošnje.
-
-Za nas je znakovito istaknuti i činjenicu da su zadnji mjeseci bili izrazito uspješni ako promatramo broj posjetitelja, ali i ukupni promet naših zakupnika. Listopad je za gotovo trećinu zakupnika bio dosad prometom najplodniji mjesec od otvaranja. Slične karakteristike, prema svemu sudeći, imat će i prosinac za koji očekujem rekordnu prodaju većine zakupnika- ističe
Antun Biloš, direktor toga trgovačkog centra. Od otvorenja u ožujku, kroz ovaj je centar prošlo dva milijuna posjetitelja.
Kao protuteža ovom optimizmu stoje razmišljanja pojedinih ekonomskih analitičara i sindikalista koji sumnjaju kako će ljudi koji žive od plaće trošiti više nego prošle godine, jer ne znaju gdje bi se moglo naći prostora za dodatnu potrošnju. Naime, prosječna hrvatska plaća danas iznosi približno
5.400 kuna, a više od polovine zaposlenih prima manje od tog prosjeka
Amerikanci dobro otvorili sezonu
Podaci za EU pokazaju kako je nakon ljetnog dizanja prometa, u rujnu maloprodaja opet bila u
minusu i to 0,2 posto u eurozoni, a
0,1 posto u svim zemljama Unije. Stoga se ovoga Božića u Europi očekuje rast prometa u maloprodaji za skromnih
0,8 posto. Rano otvaranje trgovina i rast povjerenja potrošača pridonijeli su rekordnoj prodaji od
52,4 milijarde dolara u SAD-u za vikend nakon Dana zahvalnosti s kojim počinje sezona prodaje za božićne blagdane. Prosječni kupac potrošio je tada
398,62 dolara, što je porast u odnosu na
365,34 dolara prošle godine.
12 milijardi kuna potrošili smo rekordne
2007. godine
75.167 kuna iznosila je godišnja potrošnja lani po domaćinstvu. Potrošači pri kupnji postaju sve praktičniji, te vode računa o omjeru cijene i kvalitete.
Tekst: Dario Kuštro/Glas-Slavonije.hr
Foto: Foto-arhiv 031