Građevinski stroj u polju koji je prošle nedjelje simbolično označio
početak gradnje južnog traka južne obilaznice Osijeka, a koji je svečano otvorila premijerka
Jadranka Kosor nije se uključio tri dana. Prema pojašnjenju
Josipa Škorića, direktora
Hrvatskih cesta, radovi nisu počeli zbog konzervatora
Ministarstva kulture. Ovu izjavu oštro je demantirala
Kornelija Minichreiter, umirovljena znanstvena savjetnica zagrebačkog
Instituta za arheologiju, rekavši da ovo nije prvi put da se cestari izvlače na arheologe.
- Nakon što se raspiše natječaj za radove i jave se ustanove ili privatnici slijedi dogovor oko dinamike radova i sve je na vrijeme dogovoreno. Istraživači imaju određen broj dana za istraživačke radove, a oni se produžuju jedino u slučaju loših vremenskih uvjeta. Nepotreban je izgovor da arheolozi zaustavljaju radove jer se unaprijed, prilikom traženja dozvole za gradnju obilaznice, autoceste ili bilo koje druge ceste, zna pravilo vezano uz arheološka istraživanja, kaže Minichreiter.
Na upit je li se moglo dogoditi da Hrvatske ceste nisu unaprijed dogovorile arheološka istraživanja, Minichreiter odgovara da je to njihov problem. Istodobno naglašava da su
zakonski propisi poznati još iz davne 1989. godine i to prilikom gradnje dionice autoceste
od Slavonskog Broda do Kopanice. Već se tada znalo kakav je postupak, dodala je. Također kaže da su arheološka istraživanja, ako se na trasi utvrde arheološki lokaliteti, jedan od uvjeta dobivanja građevinske dozvole.
- Vodila sam mnogo radova takve vrste i potpuno sam upućena u proces. Ovo nije prvi put da smo mi arheolozi apostrofirani kao krivci za zaustavljanje rada na nekoj trasi - rekla je Minichreiter.
Da se, kad je u pitanju gradnja južnog traka južne obilaznice i nužnost dogovora s arheolozima znalo godinama unaprijed tvrde i u
Konzervatorskom odjelu u Osijeku, inače ustanovi koju je u izjavi za
Novu TV prozvao direktor Škorić. Štoviše, ondje doznajemo i da se o arheološkim istraživanjima na toj trasi razgovaralo još prije tri godine, a trasa budućeg južnog traka uvjetno rečeno, prehodana je, no nisu utvrđeni arheološki lokaliteti.
- Ako su počeli raditi doći će do lokaliteta, no prema Zakonu o zaštiti i očuvanju nacionalnih dobara to nisu pravi koraci. Sporno je da se prema zakonskim propisima lokaliteti moraju istražiti prije zemljanih radova, no to ne znači istovremeno da smo mi arheolozi krivi. O svemu se govorilo još prije tri godine, što znači predaju sve dokumentacije što prije - rekla je visokopozicionirana djelatnica Konzervatorskog ureda u Osijeku. Pokušali smo doznati i od Josipa Škorića zbog čega je u medijima prije dva dana, za stopiranje početka radova prozvao Konzervatorski odjel, no nije se javljao na mobilni telefon.
Strah od devastacije Hermanovog vinograda
Dio budućeg južnoga traka, doznajemo u Konzervatorskom uredu u Osijeku, prolazi kroz
dva lokaliteta. Jedan je istražen djelomično, a drugi je već 30 godina poznat kao
Hermanov vinograd na
Filipovici i on je istražen.
- Bude li se taj dio devastirao mislim da će arheolozi skočiti na noge, kažu u osječkom Konzervatorskom uredu.
Škorić: Novac osiguran
U ovom trenutku se
ne mogu očekivati nekakvi značajni radovi, neka velika dinamika i aktivnost dok jednostavno na određenim mjestima ne obavi arheološki nadzor Konzervatorski odjel iz Osijeka, rekao je u srijedu navečer Josip Škorić, predsjednik Hrvatskih cesta za Novu TV. On je istaknuo kako je novac za gradnju dijela osječke obilaznice osiguran.
- Do kraja godine financijskim planom Hrvatskih cesta za ovu investiciju predviđeno je 20 milijuna kuna.
Tekst: Marija Mihelić/Glas-Slavonije.hr