Iako Osječanima detonacija u posljednjih mjesec dana nije nedostajalo, nemojte se iznenaditi ako sutra budete čuli jednu. Ovaj put nije razminiranje.
Zrakoplov Hrvatskog ratnog zrakoplovstva
MiG-21 izvršit će u srijedu, 21. listopada, u vremenu
od 11.00 do 15.00 sati, planirani
redovni probni let tijekom kojeg se očekuje
probijanje zvučnog zida.
Probni let provest će se na području
Osječko-baranjske, Brodsko-posavske županije te Sisačko-moslavačke županije, a zbog specifičnosti širenja zvuka postoji mogućnost da će se probijanje zvučnog zida čuti i na području drugih županija (Grad Zagreb i Zagrebačka županija).
Radi se o redovitoj proceduri nakon obavljenih radova na zrakoplovu, a let će se izvoditi na visini od
11000 metara uz pridržavanje svih sigurnosnih mjera prilikom izvođenja leta.
Probijanje zvučnog zida je trenutak kada
zrakoplov dostiže i prelazi brzinu zvuka što registriramo kao jak zvučni prasak. Taj zvuk, ustvari impulzivna buka, je veoma sličan zvuku olujnog vjetra.
Zrakoplov tijekom kretanja kroz zrak izaziva poremećaje kontinuiteta zraka to jest formira zračne valove slično onome što čini brod kada plovi. Dolazi do promjene tlaka zraka to jest do titranja čestica zraka u pravcu širenja vala, a brzina poremećaja jednaka je brzini zvuka.
S povećanjem brzine leta zrakoplova povećava se amplituda zvučnih valova tj. dolazi do povećanja tlaka zraka na isturenim dijelovima zrakoplova. Što je zrakoplov bliži brzini zvuka to se poremećaj tlaka zraka približava zrakoplovu tako da se ne stigne proširiti ispred i «obavijestiti» čestice zraka o nailasku poremećaja.
Čestice «neobaviještenog» zraka nalijeću na aeroprofil zrakoplova slijedeći njegov oblik što ima za posljedicu povećanje tlaka, gustoće i temperature zraka u vrlo kratkom vremenskom intervalu. Prilikom prelaska na nadzvučnu brzinu leta zrak na pojedinim dijelovima zrakoplova, obično kabina pilota i spoj krila i trupa, formira zračne valove koji putuju ispred zrakoplova to jest "
točke probijanja brzine zvuka".
Ispred zrakoplova se formira «prepreka» sastavljena od valova malog poremećaja koju nazivamo
zvučnim zidom.U momentu prelaska brzine zvuka događa se skokovita i vremenski kratka promjena parametara zraka te poremećaj zraka prelazi iza zrakoplova.
Tijekom leta nadzvučnim brzinama zrakoplov konstantno formira zvučne valove koji se šire duž njegove putanje. Slikovito rečeno to izgleda slično situaciji kada iz automobila u pokretu ispuštamo predmete koji nastavljaju padati ka tlu.
Gledano iz pilotske kabine "zvučni zid" se kreće iza zrakoplova i simetrično se širi u zračnom prostoru (Mahov konus). Međutim, kada pilot izvodi zrakoplovom manevar, oštri zaokret ili naglo popinjanje, zvučni zid će putovati ka tlu ispred zrakoplova. Zvuk koji možemo čuti na tlu je "probijanje zvučnog zida" to jest iznenadni prasak (pucanj) zračnih valova koji su nastali na dijelovima zrakoplova prilikom prelaska na nadzvučne brzine.
U stvari
možemo čuti dva praska: prvi je u trenutku prelaska sa podzvučne na nadzvučnu brzinu, a drugi prilikom povratka sa nadzvučne na podzvučnu brzinu. Promjena tlaka zraka prouzročena "zvučnim zidom" je zanemarljive veličine što je otprilike jednako tlaku koji bi iskusili ako bi nas lift spustio za dva ili tri kata brže nego obično. Upravo promjena magnitude vršnog tlaka opisuje pojam "zvučnog zida".
[
Wikipedia]
Kad smo već kod
MiG-ova HRZ-a, pogledajte
arhivsku galeriju fotografija:
Vikend u gradu: Bike Fest, OLJM, aero-miting, konjički turnir [2006.06.25]