Korisničko ime: Lozinka:
Naslovna Forum 031 Galerija 031 Oglasi 031 Novi korisnik!
Novosti
Najave i reporti
Kolumne
Gost priče
Interaktiv
Podrška
O nama



Strip recenzija: Umpah-Pah

Prethodna tema View printer-friendly version Pošalji prijatelju ovu temu kao e-mail Tražilica Ispiši broj poruka na ovu temu svakog postera Snimi cijelu temu u text datoteku Sljedeća tema


Započnite novu temuOdgovorite na temu
Autor Poruka
Saša Paprić
Offline
Ukupno postova: 92
Lokacija: dgo
Spol: Muško Muško
Post Postano: 10.05.2009. 13:24 
Naslov:  Strip recenzija: Umpah-Pah
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

U originalu Oumpah–Pah, ovaj strip–klasik djelo je nenadmašivog tandema Goscinny–Uderzo i zauzima po kvaliteti i originalnosti sam vrh žanra komično–karikaturalnog stripa, kao i europske škole uopće. Proslavljeni tekstopisac Rene Goscinny umjetničku karijeru je započeo kao crtač, no postupno je usporedna ljubav prema priči prevladala i specijalizirao se za scenarije, od kojih valja spomenuti Oncle Paul (s Paapeom), Spaghetti (s d'Atanasiom) i Strapontin (s Berkom) te neizostavni Lucky Luke (znan još i kao Talični Tom) s također nezaobilaznim autorom, crtačem Morrisom. Albert Uderzo crtač je od najranijeg puberteta, a crtao je i takve naslove kao što su Luc Junior (s Lafrancqom) i Tanguy et Laverdura (s čuvenim Charlierom). Ovi divovi devete umjetnosti susreću se na zajedničkim projektima za strip-reviju Tintin ranih 50-ih te stvaraju naslove Johan Pistolet, nešto malo rade i na spomenutom Luc Junioru, a zatim dolazi predmet ove recenzije, Umpah-Pah.


Umapah-Pah i brat konj

U privatnoj kolekciji autora ove recenzije nalazi se svega pet epizoda, u izdanju Forum Marketprinta iz Novog Sada, 1990. godine. Na hrvatskom su zasad izašla tri broja u izdanju Strip Agenta i Bookglobea, a u pripremi su i ostali. Moći ćete ih naći, gledajući geografski najbliže, u stripoteci Babilon u Đakovu, no uskoro, nadajmo se, i u našem gradu na Dravi! Koliko ih ima u originalu metodom usmene predaje nisam uspio decidirano saznati, pa molim sve koji nešto više o tome znaju da me dopune. Brojevi koji su poslužili kao uzorak za ovaj osvrt su na kompromisnom hrvatsko–srpskom jeziku, koji podrazumijeva ekavicu i poneki čudniji izraz. Dok čekamo dovršetak izdanja na hrvatskom, poslužit će i ovaj, koji ima i nekih svojih čari.


Yak yak yak yak yak

Autorski dvojac Umpah–Paha nastavlja eksperimentirati i 1961. nailaze na zlatnu žilu, Asterixa! O Asterixu uistinu ne treba pričati puno, pogotovo danas kad je i predmet blockbustera vrhunske produkcije i glumačke postave. S njime Asterix vuče mnoge paralele. Povijesna tematika, glavni akter - ponajbolji ratnik u selu, njegov spaljeni pratitelj te čitav niz sporednih likova, koji su to čisto po nazivu, jer itekako utječu na radnju, i, još bitnije, tjeraju na smijeh. Tu su naravno i epizodni likovi, ništa manje upečatljivi i „krivi“ za cjelokupnu atmosferu. Crtež ljudske likove prikazuje karikaturistički, ali uglavnom normalnim proporcijama, živahnih lica koja odlično odražavaju njihove emocije i nastupe, u čemu je Uderzo neosporiv autoritet, barem u ovome žanru. Gotovo sve ostalo prikazano je podosta realistično, bogatim koloritom koji će privući najmlađe i sitnim detaljima za uočavanje kojih će, ukoliko se čovjek uživi (a hoće) trebati još (barem) jedno čitanje. No to neće biti problem, dapače, jer humorističko–pustolovni Umpah–pah može izazvati samo jednu negativnu emociju: bijes zbog pomanjkanja novih i novih epizoda!

U prvoj epizodi, Oumpah-Pah, le peau-rouge, prevedenoj kao Dupli Skalp, upoznajemo naše junake i doznajemo kako su se susreli. Ponositi brod „Oholi“ na obale još neistražene Amerike dovodi skupinu europskih vitezova. Dočekani kišom indijanskih (danas bismo rekli „starosjedilačko-američkih“) strjelica, ipak ne odabiru borbu u hladu već strateško povlačenje. Naš su - glavni junak, vitez Iber Od Kisele Štrudle, sam polazi u ekspediciju, na kojoj ga odrješitim udarcem tomahawka u svijet snova baca sam Umpah – Pah. Želeći ga skalpirati, ostaje vrlo neugodno iznenađen kada otkrije kako blijedoliki ima još jedan skalp! Naravno, ušminkani Iber nosi periku (vlasulju). Ovaj prvi primjer kulturološkog šoka u Umpah - Pahovim pustolovinama odličan je pokazatelj jednog od glavnih koncepata samog stripa: i opet, slično kao u Asterixu, to je sraz civilizacija. I to zajedno sa svime što nosi: čuđenjem, nepovjerenjem, predrasudama uzrokovanim što ohološću što neznanjem, i, naravno, nepreglednim nizom istinski humornih situacija u koje dovodi svoje aktere. Ova ironija, nikad zlobna ali uvijek primjetna, prožima cijeli opus, na duhovit način ogoljujući ljudski svijet općenito, sazdan na temeljima samodovoljnog poimanja hijerarhije, međuljudskih odnosa, načina života, politike, ratova i „civilizacije“ kako su je doživljavali tadašnji Europljani.



Umpah - Pah dovodi svog zarobljenika u selo Šavašavaha, plemena nastanjenog u selu vigvama (indijanskih šatora), u okrilju šume, a pod vodstvom poglavice Debelog Bizona i duhovnom rukom vrača Plačka. Život u selu prikazan je vrlo vjerno i s mnoštvom detalja, a nikako ne propustite obratiti pažnju na kokoši i djecu koji tumaraju selom i prave nepodopštine na gotovo svakoj sličici. Prigodno prozvan Dupli Skalp, Iber odmah dobiva neprijatelja u vidu jednog od mudrih seoskih staraca, Jednozubog, koji je potajno u dosluhu s Plačkom i radi na umorstvu bijelog pridošlice. On predlaže „neka se bljedoliki stavi na muke“, no Umpah - Pah upozorava da je Dupli Skalp njegov zarobljenik, pa Debeli Bizon odluku prepušta vijeću staraca. U međuvremenu Umpah - Pah vodi Ibera u svoj vigvam, gdje živi s roditeljima: Mamah - Pah i Tatah - Pah. Nude ga pemikanom: „…meso bizona, sušeno i mljeveno s mašću bizona, moždinom medvjeda i jelena i…“ - tu Umpah - Pahov recept prekida Iberovo povraćanje, što je reakcija koju će na ovaj specijalitet redom imati i svaki drugi Europljanin tijekom daljnjih epizoda.


Kulturološki šok

Umpah - Pah je podvrgnut testu koji se sastoji od tri izazova: naiskap popiti zdjelu kipuće čokolade, izdržati škakljanje po nosu perom bez kihanja i zavezanih očiju pogoditi središte mete strijelom. Kod drugoga Iber apelira na predstavnike plemena da prekinu to „neljudsko mučenje“, pa ga Umpah - Pah u naletu zahvalnosti što ga je ovaj uzeo u obranu proglašava svojim bratom, ne više zarobljenikom. U trećem izazovu Umpah – Pahu pomažu „Instinkt trkača prerijom, njuh vuka…/…spretnost kao kod mog totema pume, a osim toga…/…bila je jedna rupica na zavoju!“ (koji su mu vezali oko glave da pokriju oči). Kako se Indijanci svima obraćaju kao braći, uključujući i životinje, tako i Mamah - Pah grli Duplog Skalpa: „Bijeli brat će biti moj sin!“, a Dupli Skalp, zbunjen terminologijom i novostečenim statusom, odgovara:““Hvala, gospođo…ovaj…sestro - majko…“

Ovih nekoliko duhovitih dijaloga i opisa samo je promilčić zabave koja vas čeka u Umpah - Pahu. Izdvojeni su sa svega tri-četiri stranice, pa možete zamisliti koliko je zabavan i šaljiv cijeli album na 30 stranica! Uz najbolju volju da predočim najdojmljivije dosjetke, kako u tekstu, tako i u slici, to je doslovno nemoguće a da se cijeli strip odmah ne skenira u potpunosti, koliko ritam kvalitete ne posustaje od prve do zadnje sličice. Tu važnu ulogu igra i narator: 1. slika: „Naši prijatelji pužu tiho kroz šumu…“ 2. slika: „Ravni Tabani pužu tiho kroz šumu…“ 3. slika: “Svi pužu tiho kroz šumu…“

Kratko vrijeme Dupli Skalp živi u plemenu Šavašavaha, čudeći se indijanskim običajima, dok mu o glavi rade Plačko i Jednozubi, koji imaju različite strategije kako nadmudriti Duplog Skalpa, pa u jednoj burnijoj razmjeni mišljenja Jednozubi postaje Bezubi. Stoga Umpah - Pah odlučuje vratiti Duplog Skalpa njegovima, u utvrdu na drugom kraju šume koju su podigli kao bazu. Međutim, neprijateljsko pleme Ravni Tabani („Spuštena stopala“?) želi ih uloviti te desetorica njihovih ratnika predvođenih velikim poglavicom Niskim Čelom kreće u potjeru. Umpah - Pah ima rješenje: “Treba biti tih kao uspavana zmija, budan kao izgladnjela vjeverica, brz kao puma u trci za plijenom, nevidljiv kao bizon u magli…“ Dupli Skalp je europski pragmatičan: “Ja nikada neću moći ličiti na sve te životinje… Kako bi bilo da se ograničimo i bježimo kao zečevi?“ To nakon niza peripetija na kraju i čine, praćeni krdom bizona u stampedu, koji prijete da će pregaziti utvrdu kolonizatora do koje su svi skupa, u međuvremenu, nadošli. Časnik upravitelj nalaže ispaljivanje plotuna u krdo. Tu imamo priliku vidjeti naznake budućeg genocida ovih dobroćudnih debeljuškastih sisavaca, počinjenog od strane Bijelog Čovjeka. No ne i u Umpah - Pahu: oružje je zahrđalo i eksplodira u lice vojnicima, a životinje se uplašene od detonacije okreću u suprotnom smjeru odvodeći sa sobom i Ravne Tabane. Spominjući bizone, ne mogu a da se ne osvrnem na mjesto u kojem Umpah - Pah podučava Duplog Skalpa lovu: „Zar vi svaki put kad vam je potreban komad mesa ubijate cijelog bizona?“ – „Bizon nam drukčije ne bi dao mesa.“ Ovdje moram u korist Indijanaca napomenuti da to u stvarnosti nije bio slučaj, već su ga, za razliku od kasnijih Amerikanaca, predaka ovih „naših“ današnjih, koristili temeljito od glave do pete, odnosno bolje reći od roga do kopita: kosti za posude, kožu za šatore, krzno za ogrtače itd… Umpah - Pah je počasni gost na svečanoj večeri u čast povratka Ibera u logor kolonizatorske vojske, gdje zadovoljno gricka voštani sadržaj ukrasnog stolnog svijećnjaka: „Nije loše ni kod vas, blijedolikih.“ Treba li napominjati da ga Mamah - Pah nije pustila na put bez vreće pemikana veličine dvaju onih za cement?



Ne smije se ispustiti ni komentar indijanskih sposobnosti, rituala i lukavstava: Indijanci nailaze na Umpah - Paha i onesviještenog Ibera i ispričavaju se: “Zakasnili smo… Dok se čovjek snađe u šumi…“ Plačko pleše obredni ples koristeći pri tom improvizirane zvečke. Pri tome se glasa: “Vulah, vulah, vulah! Vulah, vulah, vulah! VULAH! Kako da napravim vradžbine kad svuda po zemlji ostavljate bodlje?!!!“ Onomatopeja je važan doprinos duhovitosti Umpah - Paha i inače. Igre transkripta zvukova i glasanja podsjećaju na čuveni „tok-dlen“ iz Alana Forda: strjelica se zabija u stablo, za dlaku promašivši Duplog Skalpa. Čuje se zvuk „Čuk!“ „Tko je rekao 'čuk'?“ Poklič Šavašavaha je „Yak, yak, yak!“, a Ravnih tabana „Blblblblbl“, karakterističan po tome što se dobiva na način da se kažiprstom nasumično i vrlo brzo udara po ispućenim usnama. Probajte i sami.

Tu je još cijela paralelna dimenzija dosjetki, a pokušajte zamisliti kolike još potencijala ima u daljnjim epizodama? Zovu se, redom od druge do pete: ~sur le sentier de la guerre, ~et les Pirates i ~contre Foie-Malade. Primjetili ste, naravno, da jedan naslov nedostaje, a razlog tomu je što je izdavač, očito, napravio previd kada je četvrti broj također naslovio ~et les pirates, kao i treći. Sad je strip star (po ovom konkretnom izdanju, po nastanku ima preko pola stoljeća) „tek“ 19 godina, no možda mu s vremenom baš taj previd donese neslućene numizmatičko - kolekcionarske vrijednosti, tko zna? U iščekivanju tih sretnih dana, kratite vrijeme čitajući pustolovine Umpah – Paha!

Osim navedene Dupli skalp, također i Na ratničkoj stazi, gdje izbija rat s Ravnim Tabanima kojemu se priključuju i Francuzi, Umpah - Pah i gusari, gdje naši junaci brodom plove preko Atlantika i usput susreću gospodu iz naslova, dok se Šavašavasi po prvi puta susreću s konjima. Zatim slijedi Tajna misija, čija se radnja odigrava s one strane Velike bare, a Umpah – Pah između ostaloga posjećuje i kralja Louisa Tko-Zna-Kojeg na njegovom dvoru i upliće se u špijunske afere diljem Starog kontinenta. Posljednji broj je Opsada u kojem se pojavljuju još intrigantniji protagonisti, Prusi, koji Francuzima dolaze oteti prekooceanske kolonije, a Šavašavasi vraćaju ratni dug u savezništvu koji imaju prema Fracuzima, no tu su i Urokljive Oči (to bi na eng. bili tzv. Evil-eyes, no ne oni iz HOMM-a, ovo su ipak Indijanci!), osebujno pleme koje je preuzelo gotovo sve običaje blijedolikih pa, primjerice, umjesto pušenja lule mira sazivaju diplomatsku konferenciju…

Urnebesno smiješno, povijesno podučno, beskompromisno zanimljivo, sve je to Umpah - Pah! Ako ste u životu niste nikad nasmijali, uz Umpah - Paha i Duplog Skalpa hoćete! Od srca preporučam svim uzrastima. Uživajte i do čitanja!

Autor teksta: Ivan Trenkl - Krajken

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
PreacheR
Offline
Avatar

Ukupno postova: 1076
Lokacija: Osijek, JUG II
Spol: Muško Muško
Post Postano: 10.05.2009. 21:52 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Isuse, Umpah - Pah! Odmah se sjetim djetinjstva. To smo čitali ko picani. Smile

_________________
Prijete mi noću, u moju sobu krišom uđu. Nađu me budnog gdje slušam otkucaje sata. Priđu mi tiho dok imam kamen 'mjesto srca i lagano sklope prste oko moga vrata.
Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
la_linea
Offline
Ukupno postova: 56
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 11.05.2009. 6:06 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Ahhh... Kad se samo sjeti onoga Prusa živopisna imena Franc fon Halefizikakapelaminazikovski i scene izvlačenja imena iz šešira LOOOL.

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
justice
Offline
Avatar

Ukupno postova: 1371
Lokacija: OS
Spol: Muško Muško
Upozorenja : 1
Post Postano: 11.05.2009. 11:17 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

e ovo je bio odličan strip kojega sam gutao kao klinac

_________________
"AVNOJ je preteča Al-Qaede" Ivan Pandža-ex predsjednik Zagrebačke HVIDRE
Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
andjusticeforall
Offline
Avatar

Ukupno postova: 214
Lokacija: D.G.O.
Spol: Muško Muško
Post Postano: 11.05.2009. 12:00 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Svi pužu tiho kroz šumu...

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
vicencos
Offline
Avatar

Ukupno postova: 35
Spol: Muško Muško
Post Postano: 12.05.2009. 17:58 
Naslov:  Re: Strip recenzija: Umpah-Pah
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Da, i ja se sjetih prvih pročitanih stripova u Politikinom zabavniku.

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
dacho99
Offline
Ukupno postova: 37
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 14.06.2009. 16:11 
Naslov:  Re: Strip recenzija: Umpah-Pah
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Saša Paprić je napisao/la (Pogledaj post): › U originalu Oumpah–Pah, ovaj strip–klasik djelo je nenadmašivog tandema Goscinny–Uderzo i zauzima po kvaliteti i originalnosti sam vrh žanra komično–karikaturalnog stripa, kao i europske škole uopće. Proslavljeni tekstopisac Rene Goscinny umjetničku karijeru je započeo kao crtač, no postupno je usporedna ljubav prema priči prevladala i specijalizirao se za scenarije, od kojih valja spomenuti Oncle Paul (s Paapeom), Spaghetti (s d'Atanasiom) i Strapontin (s Berkom) te neizostavni Lucky Luke (znan još i kao Talični Tom) s također nezaobilaznim autorom, crtačem Morrisom. Albert Uderzo crtač je od najranijeg puberteta, a crtao je i takve naslove kao što su Luc Junior (s Lafrancqom) i Tanguy et Laverdura (s čuvenim Charlierom). Ovi divovi devete umjetnosti susreću se na zajedničkim projektima za strip-reviju Tintin ranih 50-ih te stvaraju naslove Johan Pistolet, nešto malo rade i na spomenutom Luc Junioru, a zatim dolazi predmet ove recenzije, Umpah-Pah.


Umapah-Pah i brat konj

U privatnoj kolekciji autora ove recenzije nalazi se svega pet epizoda, u izdanju Forum Marketprinta iz Novog Sada, 1990. godine. Na hrvatskom su zasad izašla tri broja u izdanju Strip Agenta i Bookglobea, a u pripremi su i ostali. Moći ćete ih naći, gledajući geografski najbliže, u stripoteci Babilon u Đakovu, no uskoro, nadajmo se, i u našem gradu na Dravi! Koliko ih ima u originalu metodom usmene predaje nisam uspio decidirano saznati, pa molim sve koji nešto više o tome znaju da me dopune. Brojevi koji su poslužili kao uzorak za ovaj osvrt su na kompromisnom hrvatsko–srpskom jeziku, koji podrazumijeva ekavicu i poneki čudniji izraz. Dok čekamo dovršetak izdanja na hrvatskom, poslužit će i ovaj, koji ima i nekih svojih čari.


Yak yak yak yak yak

Autorski dvojac Umpah–Paha nastavlja eksperimentirati i 1961. nailaze na zlatnu žilu, Asterixa! O Asterixu uistinu ne treba pričati puno, pogotovo danas kad je i predmet blockbustera vrhunske produkcije i glumačke postave. S njime Asterix vuče mnoge paralele. Povijesna tematika, glavni akter - ponajbolji ratnik u selu, njegov spaljeni pratitelj te čitav niz sporednih likova, koji su to čisto po nazivu, jer itekako utječu na radnju, i, još bitnije, tjeraju na smijeh. Tu su naravno i epizodni likovi, ništa manje upečatljivi i „krivi“ za cjelokupnu atmosferu. Crtež ljudske likove prikazuje karikaturistički, ali uglavnom normalnim proporcijama, živahnih lica koja odlično odražavaju njihove emocije i nastupe, u čemu je Uderzo neosporiv autoritet, barem u ovome žanru. Gotovo sve ostalo prikazano je podosta realistično, bogatim koloritom koji će privući najmlađe i sitnim detaljima za uočavanje kojih će, ukoliko se čovjek uživi (a hoće) trebati još (barem) jedno čitanje. No to neće biti problem, dapače, jer humorističko–pustolovni Umpah–pah može izazvati samo jednu negativnu emociju: bijes zbog pomanjkanja novih i novih epizoda!

U prvoj epizodi, Oumpah-Pah, le peau-rouge, prevedenoj kao Dupli Skalp, upoznajemo naše junake i doznajemo kako su se susreli. Ponositi brod „Oholi“ na obale još neistražene Amerike dovodi skupinu europskih vitezova. Dočekani kišom indijanskih (danas bismo rekli „starosjedilačko-američkih“) strjelica, ipak ne odabiru borbu u hladu već strateško povlačenje. Naš su - glavni junak, vitez Iber Od Kisele Štrudle, sam polazi u ekspediciju, na kojoj ga odrješitim udarcem tomahawka u svijet snova baca sam Umpah – Pah. Želeći ga skalpirati, ostaje vrlo neugodno iznenađen kada otkrije kako blijedoliki ima još jedan skalp! Naravno, ušminkani Iber nosi periku (vlasulju). Ovaj prvi primjer kulturološkog šoka u Umpah - Pahovim pustolovinama odličan je pokazatelj jednog od glavnih koncepata samog stripa: i opet, slično kao u Asterixu, to je sraz civilizacija. I to zajedno sa svime što nosi: čuđenjem, nepovjerenjem, predrasudama uzrokovanim što ohološću što neznanjem, i, naravno, nepreglednim nizom istinski humornih situacija u koje dovodi svoje aktere. Ova ironija, nikad zlobna ali uvijek primjetna, prožima cijeli opus, na duhovit način ogoljujući ljudski svijet općenito, sazdan na temeljima samodovoljnog poimanja hijerarhije, međuljudskih odnosa, načina života, politike, ratova i „civilizacije“ kako su je doživljavali tadašnji Europljani.



Umpah - Pah dovodi svog zarobljenika u selo Šavašavaha, plemena nastanjenog u selu vigvama (indijanskih šatora), u okrilju šume, a pod vodstvom poglavice Debelog Bizona i duhovnom rukom vrača Plačka. Život u selu prikazan je vrlo vjerno i s mnoštvom detalja, a nikako ne propustite obratiti pažnju na kokoši i djecu koji tumaraju selom i prave nepodopštine na gotovo svakoj sličici. Prigodno prozvan Dupli Skalp, Iber odmah dobiva neprijatelja u vidu jednog od mudrih seoskih staraca, Jednozubog, koji je potajno u dosluhu s Plačkom i radi na umorstvu bijelog pridošlice. On predlaže „neka se bljedoliki stavi na muke“, no Umpah - Pah upozorava da je Dupli Skalp njegov zarobljenik, pa Debeli Bizon odluku prepušta vijeću staraca. U međuvremenu Umpah - Pah vodi Ibera u svoj vigvam, gdje živi s roditeljima: Mamah - Pah i Tatah - Pah. Nude ga pemikanom: „…meso bizona, sušeno i mljeveno s mašću bizona, moždinom medvjeda i jelena i…“ - tu Umpah - Pahov recept prekida Iberovo povraćanje, što je reakcija koju će na ovaj specijalitet redom imati i svaki drugi Europljanin tijekom daljnjih epizoda.


Kulturološki šok

Umpah - Pah je podvrgnut testu koji se sastoji od tri izazova: naiskap popiti zdjelu kipuće čokolade, izdržati škakljanje po nosu perom bez kihanja i zavezanih očiju pogoditi središte mete strijelom. Kod drugoga Iber apelira na predstavnike plemena da prekinu to „neljudsko mučenje“, pa ga Umpah - Pah u naletu zahvalnosti što ga je ovaj uzeo u obranu proglašava svojim bratom, ne više zarobljenikom. U trećem izazovu Umpah – Pahu pomažu „Instinkt trkača prerijom, njuh vuka…/…spretnost kao kod mog totema pume, a osim toga…/…bila je jedna rupica na zavoju!“ (koji su mu vezali oko glave da pokriju oči). Kako se Indijanci svima obraćaju kao braći, uključujući i životinje, tako i Mamah - Pah grli Duplog Skalpa: „Bijeli brat će biti moj sin!“, a Dupli Skalp, zbunjen terminologijom i novostečenim statusom, odgovara:““Hvala, gospođo…ovaj…sestro - majko…“

Ovih nekoliko duhovitih dijaloga i opisa samo je promilčić zabave koja vas čeka u Umpah - Pahu. Izdvojeni su sa svega tri-četiri stranice, pa možete zamisliti koliko je zabavan i šaljiv cijeli album na 30 stranica! Uz najbolju volju da predočim najdojmljivije dosjetke, kako u tekstu, tako i u slici, to je doslovno nemoguće a da se cijeli strip odmah ne skenira u potpunosti, koliko ritam kvalitete ne posustaje od prve do zadnje sličice. Tu važnu ulogu igra i narator: 1. slika: „Naši prijatelji pužu tiho kroz šumu…“ 2. slika: „Ravni Tabani pužu tiho kroz šumu…“ 3. slika: “Svi pužu tiho kroz šumu…“

Kratko vrijeme Dupli Skalp živi u plemenu Šavašavaha, čudeći se indijanskim običajima, dok mu o glavi rade Plačko i Jednozubi, koji imaju različite strategije kako nadmudriti Duplog Skalpa, pa u jednoj burnijoj razmjeni mišljenja Jednozubi postaje Bezubi. Stoga Umpah - Pah odlučuje vratiti Duplog Skalpa njegovima, u utvrdu na drugom kraju šume koju su podigli kao bazu. Međutim, neprijateljsko pleme Ravni Tabani („Spuštena stopala“?) želi ih uloviti te desetorica njihovih ratnika predvođenih velikim poglavicom Niskim Čelom kreće u potjeru. Umpah - Pah ima rješenje: “Treba biti tih kao uspavana zmija, budan kao izgladnjela vjeverica, brz kao puma u trci za plijenom, nevidljiv kao bizon u magli…“ Dupli Skalp je europski pragmatičan: “Ja nikada neću moći ličiti na sve te životinje… Kako bi bilo da se ograničimo i bježimo kao zečevi?“ To nakon niza peripetija na kraju i čine, praćeni krdom bizona u stampedu, koji prijete da će pregaziti utvrdu kolonizatora do koje su svi skupa, u međuvremenu, nadošli. Časnik upravitelj nalaže ispaljivanje plotuna u krdo. Tu imamo priliku vidjeti naznake budućeg genocida ovih dobroćudnih debeljuškastih sisavaca, počinjenog od strane Bijelog Čovjeka. No ne i u Umpah - Pahu: oružje je zahrđalo i eksplodira u lice vojnicima, a životinje se uplašene od detonacije okreću u suprotnom smjeru odvodeći sa sobom i Ravne Tabane. Spominjući bizone, ne mogu a da se ne osvrnem na mjesto u kojem Umpah - Pah podučava Duplog Skalpa lovu: „Zar vi svaki put kad vam je potreban komad mesa ubijate cijelog bizona?“ – „Bizon nam drukčije ne bi dao mesa.“ Ovdje moram u korist Indijanaca napomenuti da to u stvarnosti nije bio slučaj, već su ga, za razliku od kasnijih Amerikanaca, predaka ovih „naših“ današnjih, koristili temeljito od glave do pete, odnosno bolje reći od roga do kopita: kosti za posude, kožu za šatore, krzno za ogrtače itd… Umpah - Pah je počasni gost na svečanoj večeri u čast povratka Ibera u logor kolonizatorske vojske, gdje zadovoljno gricka voštani sadržaj ukrasnog stolnog svijećnjaka: „Nije loše ni kod vas, blijedolikih.“ Treba li napominjati da ga Mamah - Pah nije pustila na put bez vreće pemikana veličine dvaju onih za cement?



Ne smije se ispustiti ni komentar indijanskih sposobnosti, rituala i lukavstava: Indijanci nailaze na Umpah - Paha i onesviještenog Ibera i ispričavaju se: “Zakasnili smo… Dok se čovjek snađe u šumi…“ Plačko pleše obredni ples koristeći pri tom improvizirane zvečke. Pri tome se glasa: “Vulah, vulah, vulah! Vulah, vulah, vulah! VULAH! Kako da napravim vradžbine kad svuda po zemlji ostavljate bodlje?!!!“ Onomatopeja je važan doprinos duhovitosti Umpah - Paha i inače. Igre transkripta zvukova i glasanja podsjećaju na čuveni „tok-dlen“ iz Alana Forda: strjelica se zabija u stablo, za dlaku promašivši Duplog Skalpa. Čuje se zvuk „Čuk!“ „Tko je rekao 'čuk'?“ Poklič Šavašavaha je „Yak, yak, yak!“, a Ravnih tabana „Blblblblbl“, karakterističan po tome što se dobiva na način da se kažiprstom nasumično i vrlo brzo udara po ispućenim usnama. Probajte i sami.

Tu je još cijela paralelna dimenzija dosjetki, a pokušajte zamisliti kolike još potencijala ima u daljnjim epizodama? Zovu se, redom od druge do pete: ~sur le sentier de la guerre, ~et les Pirates i ~contre Foie-Malade. Primjetili ste, naravno, da jedan naslov nedostaje, a razlog tomu je što je izdavač, očito, napravio previd kada je četvrti broj također naslovio ~et les pirates, kao i treći. Sad je strip star (po ovom konkretnom izdanju, po nastanku ima preko pola stoljeća) „tek“ 19 godina, no možda mu s vremenom baš taj previd donese neslućene numizmatičko - kolekcionarske vrijednosti, tko zna? U iščekivanju tih sretnih dana, kratite vrijeme čitajući pustolovine Umpah – Paha!

Osim navedene Dupli skalp, također i Na ratničkoj stazi, gdje izbija rat s Ravnim Tabanima kojemu se priključuju i Francuzi, Umpah - Pah i gusari, gdje naši junaci brodom plove preko Atlantika i usput susreću gospodu iz naslova, dok se Šavašavasi po prvi puta susreću s konjima. Zatim slijedi Tajna misija, čija se radnja odigrava s one strane Velike bare, a Umpah – Pah između ostaloga posjećuje i kralja Louisa Tko-Zna-Kojeg na njegovom dvoru i upliće se u špijunske afere diljem Starog kontinenta. Posljednji broj je Opsada u kojem se pojavljuju još intrigantniji protagonisti, Prusi, koji Francuzima dolaze oteti prekooceanske kolonije, a Šavašavasi vraćaju ratni dug u savezništvu koji imaju prema Fracuzima, no tu su i Urokljive Oči (to bi na eng. bili tzv. Evil-eyes, no ne oni iz HOMM-a, ovo su ipak Indijanci!), osebujno pleme koje je preuzelo gotovo sve običaje blijedolikih pa, primjerice, umjesto pušenja lule mira sazivaju diplomatsku konferenciju…

Urnebesno smiješno, povijesno podučno, beskompromisno zanimljivo, sve je to Umpah - Pah! Ako ste u životu niste nikad nasmijali, uz Umpah - Paha i Duplog Skalpa hoćete! Od srca preporučam svim uzrastima. Uživajte i do čitanja!

Autor teksta: Ivan Trenkl - Krajken

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
 



 Skoči u forum: