U osječkom Hrvatskom narodnom kazalištu u utorak 20. svibnja 2008. na repertoaru je ženski omnibus "Riba ribi grize rep", izbor iz kratke suvremene američke drame, osam kratkih jednočinki - grupa autora.
Početak je u 19 sati.
Predstava je sastavljena od sedam desetminutnih jednočinki kako slijedi:
John J. Wooten: "Glavna uloga"
Cathy Celesia: "Sve za tebe"
Elaine May i Alan Arkin: "Riba ribi grize rep"
Eric Lane: "Spomenik ocu domovine"
Mary Louise Willson: "Izgubljene"
Jane Martin: "Ljepota"
Nina Shengold: "Bez zaustavnog traka"
Tekstove je odabrala i adaptirala Nina Kleflin Torre, prevela Ivana Ostojčić, predstavu režira Damir Mađarić, scenografiju potpisuje Osman Arslanagić, kostimografiju Marija Šarić–Ban, dok je glazbu za predstavu skladao Igor Karlić. Glumački ansambl u potpunosti je domicilni, a čine ga:
"Glavna uloga":
Ema…………………………………Ljiljana Krička-Mitrović
Elza………………………………..Lidija Florijan
"Sve za tebe":
Linda……………………………….Mira Perić Kraljik
Goga……………………………….Anita Schmidt
"Riba ribi grize rep":
gđa Maer…………………………Radoslava Mrkšić
gđica Vidović……………………Tatjana Bertok–Zupković
"Spomenik Ocu domovine":
Tena ……………………………..…Lidija Florijan
Elizabeta………………………...Anita Schmidt
"Izgubljene":
Anica ………………………………Radoslava Mrkšić
Helena…………………………….Ljiljana Krička-Mitrović
"Ljepota":
Karla ………………………………Lidija Florijan
Berbara……………………………Mira Perić Kraljik
"Bez zaustavnog traka":
Ruta …………………………………Anita Schmidt
Bobi…………………………………..Tatjana Bertok-Zupković
Formu deset minuta duge jednočinke predstavio je kazališnoj javnosti Amerike legendarni redatelj Jon Jory na Festivalu nove američke drame u Louisvilleu 1977. godine. Tom je prilikom rekao: « One su haiku modernog kazališta. Njihova je misija da učine dojam na gledatelja, ne da mu objašnjavaju. Često se oslanjaju na metaforu da bi produbile svoje značenje i doseg. One se poput ljepila zadrže u pamćenju, jer je gledatelj u stanju zapamtiti čitavu dramu.»
Ova je dramska forma našla svoje mjesto na mnogim pozornicama diljem Amerike, a postaje sve prihvaćenija i u Europi. Kad se kazalište odluči postaviti cjelovečernju predstavu sastavljenu od izbora ovakvih kratkih jednočinki dobiva kazališnu poslasticu nabijenu glumačkom energijom. Zasebne priče nižu se poput glazbenih «brojeva» u musicalu, bacajući gledatelja iz situacije u situaciju, nudeći mu uzbudljivo putovanje u kojem ne upoznaje samo jednu, već čitav niz zaokruženih priča.
Lako bi bilo reći da je ova dramska forma izumljena da bi se podišlo skraćenoj pažnji današnjeg gledatelja i da je time zapravo izmišljen kazališni fast food za gledaoce kratke pozornosti i minimalne posvećenosti. No, upravo računajući s tim, deset minutna jednočinka čini spisateljski, glumački i redateljski salto: ona iznosi na pozornicu cjelovitu radnju, duboku metaforu, promišljenu temu, znalačku strukturu i munjevitu akciju. Ona pokušava nemoguće: završiti priču napisanu samo na devet stranica, a pritom ne izgubiti ništa od karaktera i radnje. Pogledajte u predstavi koju pripremamo kako je to moguće! Izabrali smo još određeniji tip ove dramske forme: jednočinke koje tematiziraju odnos dvije žene. Same one, one dvije, u svim dobima i odnosima, dvije u ljubavi, dvije u mržnji, dvije u prijateljstvu i još na mnoge duge načine koje je i teško i zamisliti. Četiri glumice izmjenjivati će se u ovim brzim dramskim dvojcima pa bi se predstava mogla nazvati i dvije u osam (jednočinki), ili pak četiri u deset (minuta)! Jer, iako svaka od ovih osam tema ima na raspolaganju samo desetak minuta, uvjeriti ćete se da baš stoga nema nimalo vremena za gubljenje! |