
Izložba
Still life otvara se
četvrtak, 17. srpnja 2025. u
19 sati u privremenom izlagačkom prostoru
Muzeja likovnih umjetnosti na adresi
Kapucinska 36. Autor izložbe je umjetnik
Ivan Gundić, kustos izložbe je
Dario Vuger, docent na Filozofskom fakultetu u Osijeku. Izložba je financirana sredstvima Osječko – baranjske županije te je sastavni dio programa Osječkog ljeta kulture.
O umjetniku:
Ivan Gundić vizualni je umjetnik rođen 1993. godine u Koprivnici. Završio je prijediplomski studij na Fakultetu političkih znanosti te diplomski studij fotografije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Dobitnik je dviju Rektorovih nagrada i Dekanove nagrade za diplomski rad.
Njegova umjetnička praksa temelji se na mediju fotografije, ali ga rijetko koristi u klasičnom obliku. Uz fotografiju, koristi i druge medije poput zvuka, videa i performansa. U fokusu njegova interesa nalaze se teme memorije, jezika, društva i identiteta, s posebnim naglaskom na istraživanje odnosa između ljudi i slika – kako u osobnom i intimnom, tako i u širem društvenom kontekstu.
Godine 2018. predstavio se samostalnom izložbom u sklopu međunarodnog festivala fotografije Organ Vida. U razdoblju od 2021. do 2025. godine samostalno je izlagao u Galeriji F8 u Zagrebu, Galeriji Kazamat-HDLU u Osijeku, AK galeriji u Koprivnici, Muzeju likovnih umjetnosti u Osijeku te u Salonu Galić u Splitu.
Dobitnik je više priznanja, uključujući nagradu na Međunarodnom studentskom bijenalu, nagradu Muzeja likovnih umjetnosti u sklopu 36. Salona mladih HDLU-a, Grand Prix Sarajevo Photography Festivala te nagradu Ex Aequo na 29. Slavonskom bijenalu. Uvršten je među istaknute autore hrvatske fotografije prema izboru Ureda za fotografiju.
Uz umjetnički rad, aktivno se bavi i edukacijom. Od 2021. godine djeluje kao umjetnik-mentor i predavač u sklopu škole suvremene fotografije Drugi kadar. Autor je i suradnik na brojnim projektima usmjerenima na edukaciju u području vizualne i medijske pismenosti.
O izložbi:
„Samostalna izložba Ivana Gundića u Muzeju Likovnih Umjetnosti u Osijeku dugo je očekivana točka na 'i' sada već nekoliko godina dugog predstavljanja umjetnika osječkoj publici, počevši s ''Greatest Hits'' studentskog biennalea u Galeriji Knifer 2022. godine - odnosno izložbe u programu "Bure Baruta 10" u Kazamatu godinu dana ranije - , do recentno nagrađenog "Korištenja redovnog godišnjeg odmora'' u sklopu prošlogodišnjeg 29. Slavonskog Biennalea. Ova izložba, koja se kronološki trebala naći između spomenutih događaja - jer je dio nagrade Salona mladih HDLU iz 2022.godine - održava se sa zakašnjenjem, ali u sretnoj okolnosti da je do danas Ivan Gundić postao dobro poznato ime u lokalnom, a dakako i kudikamo prepoznatljiv umjetnik u regionalnom kontekstu pa time i ova samostalna osječka izložba dobiva na značaju i pojavljuje se, takoreći, u pravo vrijeme, da ne kažemo, 'u odlučujućem trenutku'.
Kada govorimo o pojavljivanju, dakako, u kontekstu umjetničkog rada, promišljanja pojma slike kao problema mišljenja, ali i u kontekstu problematiziranja same naravi djelovanja u ulozi umjetnika, fotografija nam postaje izrazito važan saveznik. Utemeljena u radikalno drugačijem ontološkom okruženju od onog tradicionalnih umjetničkih medija, fotografska praksa u bogatstvu svojih tehnologija, proizvoda i eksperimenata uvjerljiva je metafora niza suvremenih umjetničkih i kulturnih procesa. Ne treba nas stoga iznenaditi da se baš fotografija nalazi u središtu - infrastrukturnom ili eksplicitnom - gotovo svih novih umjetničkih praksi, od konceptualne umjetnosti naovamo, te da se fotografija u tom svom povlaštenom statusu pojavljuje kao dokument, dokaz, tehnika reprodukcije, dio ili cjelina nekog umjetničkog djela, odnosno projekta,...
Upravo u tom pogledu, umjetnička praksa Ivana Gundića koristi se fotografijom kao sredstvom, alatom mišljenja u umjetničkom istraživanju te kroz to svoje nastojanje na ponajbolji način ukazuje na mogućnosti poistovjećenja umjetničkog djelovanja i mišljenja onkraj njihove institucionalne i znanstvene zadanosti.
Naziv izložbe - Still life - zadržan je u svom izvornom obliku kako bi se razlikovao od kudikamo uobičajenijeg prijevoda 'mrtva priroda', koji označava jedan tematski krug, povijesnoumjetnički trop, odnosno likovni motiv prikaza neživih i nepokrenutih predmeta. Naime, 'still life' također je uobičajen izraz u profesionalnoj fotografiji, a gdje često označava standardizirane i rutinizirane prakse fotografiranja proizvoda za prodajne kataloge. Lišen umjetničke uzvišenosti, still life - u kontekstu svakodnevnog poslovnog i egzistencijalnog uzemljenja - postaje puki fordizam koji u sebi reflektira niz suvremenih strepnji oko svrhovitosti i smislenosti kreativnog rada u domeni vizualne kulture. Vizualna se kultura tako razotkriva kao naličje globalnog sustava proizvodnje i potrošnje sadržaja.
U kontekstu dosadašnjeg Gundićeva rada, publici koja je pohodila prošlogodišnji Slavonski biennale bit će jasna problemska poveznica između "Korištenja redovnog godišnjeg odmora" i tihog života projekta koji je prikazan u ovoj izložbi. Nagrađeni rad s Biennalea bio je performans umjetnika održan u istom ovom prostoru, a sastojao se od trodnevnog dopusta sa svog uobičajenog, 'korporativnog' radnog mjesta tijekom kojeg je umjetnik - gotovo u izlogu muzejske galerije - sjedio po osam sati prateći kretanje jednog običnog dvorišnog puža.
Motivacija za spomenutim radovima ima korijene u gotovo trivijalnim opažanjima o naravi rada koji - iako podrazumijeva fotografiju - ne očituje kreativne mogućnosti fotografije na način na koji se to 'čini izvana'. Razlika između percepcije posla i apercepcije rada koji se događa s onu stranu stvarnog iskustva onoga koji snima te onoga koji konzumira snimljeni sadržaj pojavljuje se kao važan element interpretacije ovog djela. Repetitivnost i hiperprodukcija praznih vizualnih činjenica u svakodnevnom radu s jedne strane i stvarnim kreativnim poslom izvan radnog vremena, a ostajući pritom u gotovo istom medijskom i konceptualnom okruženju upravo očituje 'opakost' naše posvuda slikovite iako egzistencijalno bremenite svakodnevice.“
iz teksta kataloga / D.Vuger, docent ma Filozofskom fakultetu u Osijeku
Izjava umjetnika:
„
Still life je termin koji se u modno-tekstilnoj “fast fashion” industriji koristi za standardiziranu fotografsku reprodukciju odjevnih predmeta i ostalih proizvoda namijenjenih kataloškoj prodaji putem internetskih trgovina. Masovnu prodaju proizvoda prati i masovna proizvodnja slika.
Korporativnom hiperprodukcijom moglo bi se opisati i radno mjesto na kojemu sam, kao fotograf, proveo prve godine radnog staža. Proizveo sam tisuće fotografija koje mi malo znače, a još manje pripadaju. Često bih pomislio kako moja umjetnička praksa nikada neće biti toliko produktivna. U nadi da to promijenim, poslužio sam se metodama industrijske proizvodnje. Nabavio sam dvije identične traper košulje, ručno krojene i šivane po uzoru na radničke uniforme, te pokrenuo vlastiti pogon za cikličku reprodukciju.
Proces je jednostavan: jednu košulju odijevam i nosim dok drugu fotografiram, ispisujem, uokvirujem i vješam na zid.
Zatim zamjenjujem košulje i proces se ponavlja u nedogled. Svakim novim krugom presvlačenja i fotografiranja košulje postaju zgužvanije, čime tragovi mojega rada postaju sve vidljiviji.“ I.Gundić
Izložba će biti otvorena do
21. kolovoza, a moći će se pogledati radnim danom u vremenu od 10-20 sati te subotom u vremenu od 10-13 sati.
