Korisničko ime: Lozinka:
Naslovna Forum 031 Galerija 031 Oglasi 031 Novi korisnik!
Novosti
Najave i reporti
Kolumne
Gost priče
Interaktiv
Podrška
O nama



Galerija Knifer: Otvorenje izložbe "Stanje svjetla"

Prethodna tema View printer-friendly version Pošalji prijatelju ovu temu kao e-mail Tražilica Ispiši broj poruka na ovu temu svakog postera Snimi cijelu temu u text datoteku Sljedeća tema


Započnite novu temuOdgovorite na temu
Autor Poruka
Redakcija 031
Offline
Avatar

Ukupno postova: 71504
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 14.10.2025. 16:34 
Naslov:  Galerija Knifer: Otvorenje izložbe "Stanje svjetla"
16.10.2025. 19:00
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

U Galeriji Knifer u četvrtak, 16. listopada 2025. s početkom u 19:00 sati održat će se otvorenje izložbe "Stanje svjetla" autora Nikole Pjevačevića.

Ljudi oduvijek rade sa svjetlom i u svjetlu. Ako bismo željeli govoriti o duhu svjetla u povijesti umjetnosti, mogli bismo se prisjetiti kako je ono u renesansi označavalo božansku prisutnost, dok je u romantizmu postajalo projekcija unutarnjih stanja, a u modernizmu se pretvorilo u istraživanje čiste percepcije. No svjetlo, koliko god se mijenjala njegova ikonografija, uvijek je ostajalo vezano uz pitanje materije: kako ga uopće uhvatiti u tvari, kako oblikovati ono što je samo po sebi neuhvatljivo? Na tom mjestu otvara se prostor radu, u kojem kroz drvo, vosak i pigment pokušavam pronaći stanje svjetla, a ne njegovu iluziju.

Usporedbe se nameću gotovo same. Kada je James Elkins pisao o umjetničkim materijalima, inzistirao je na činjenici da oni nisu puki mediji nego aktivne sile – da pigment, vezivo, vosak imaju svoje zakonitosti i svoju volju. Druga misao je prepoznavanje kozmičke zakonitosti u boji i svjetlu. U procesu rada, te se dvije struje svijesti preklapaju: s jedne strane prisutnost materijalnog otpora, s druge strane oslobađanje duhovnog u samoj materiji. Rez u drvetu, impregnacija voskom, nanošenje pigmenata – to nisu samo tehnički postupci, nego događaji u kojima materija i duh razmjenjuju uloge.

Pojedini motivi vežu se uz geografsko, osobno iskustvo – grad Varanasi, prostor u kojem je svjetlo jednako duhovno koliko i fizičko, gdje se svakodnevica odvija u neposrednoj blizini rituala, smrti i preobražaja. „Stanje svjetla“ ovdje se može razumjeti i kao pokušaj prenošenja te atmosfere u materiju drva: ono što u Indiji pulsira u zraku i vodi, u rezbarenim pločama sabire se u vosku i pigmentu. Treba uzeti u obzir da ovdje nije riječ o svjetlu pejzaža, iluziji neba ili sunca, nego o svjetlu koje nastaje iznutra, iz strukture samog drvoreza. Ono se oslobađa u prazninama, u sjaju brazda što prelamaju zrake. Svjetlo je ovdje stanje materije, ali i stanje svijesti – promjenjivo, nesvodivo na jednu formu. Proces izrade drvoreza ovdje je ključan: ploča se najprije premazuje smjesom pčelinjeg voska, terpentina, lanenog ulja i pigmenata, zatim se urezuje i tako ponavlja u slojevima. Ono što obično ostaje skriveno – matrica drvoreza – ovdje postaje samo djelo. U tom smislu rad se približava alkemijskom eksperimentu: materija se neprestano iznova zatvara i otvara, prima i odbija pigment, upija i odbija svjetlo. Rezultat nije statična površina nego slojevito polje u kojem se vizualni fenomen i duhovna dinamika neprestano izmjenjuju. Upravo se u toj dinamici javlja ono što nazivam stanjem svjetla.

Rad bi trebao svjedočiti o umjetnosti kao o stanju, a ne o predmetu. Drvorezi nisu dovršene forme nego mjesta procesa. Između rezbarenog drveta i sjaja voska ostvaruje se jedinstvo onoga što je lijepo, istinito i dobro. Izložba Stanje svjetla nije tek predstavljanje djela, nego otvoreni prostor za iskustvo u kojem se sudjeluje u dinamici materije i svjetla, u procesu u kojem umjetnost postaje sredstvo povezivanja s kozmičkim zakonitostima. Polazište tog iskustva jest i atelijer u kojem nastaju ti radovi, koji nije neutralan prostor. On je prostor ne samo fizičkog rada, nego i mjesto stvaranja strategija. Prostor u kojem se materija i svijest istodobno transformiraju. Ono što se na kraju pojavljuje nije samo slika, nego dokument procesa: sediment rada.

Nikola Pjevačević (1993., Beli Manastir) diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti - slikarski odsjek u Zagrebu. Do sada je izlagao na osam samostalnih (od kojih se izdvajaju Galerija SC, Salon Galić, Galerija Kranjčar i Galerija Josip Račić) i više grupnih izložbi u Hrvatskoj od kojih se izdvajaju 6. bijenale slikarstva i 28. Slavonski bijenale. Sudjelovao je na rezidenciji i grupnoj izložbi Sommer frische kunst u Bad Gasteinu u Austriji 2023. godine. Dobitnik je Grand Prix nagrade na Erste fragmentima 17, te nagrade za najboljeg mladog umjetnika i nagrade NMMU-a na 6. bijenalu slikarstva. Radovi mu se nalaze u fundusu Filozofskog fakulteta u Osijeku, Muzeja likovnih umjetnosti u Osijeku i privatnim zbirkama. Od 2023. godine radi kao vanjski asistent na Akademiji za kulturu i umjetnost u Osijeku. Član je HDLU-a i HZSU-a.


Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
 



 Skoči u forum: