
Djelatnici
OŠ Jagode Truhelke iz Osijeka proveli su
Erasmus mobilnost praćenja odgojno-obrazovnog rada (Job shadowing) u odgojno-obrazovnom centru
CEIP José Payán Garrido u gradiću
San Juan de Aznalfarache u Španjolskoj. Na mobilnosti su sudjelovale Erasmus koordinatorica škole i stručna suradnica knjižničarka
Irena Bando, stručna suradnica pedagoginja
Ana Vukojević i dvije učiteljice engleskog i njemačkog jezika
Katarina Ćorković Matančić i Iris Zorić. Mobilnost je trajala od 19. do 23. svibnja 2025. godine.
Aktivnosti koje su se promatrale u španjolskoj školi omogućile su ostvarenje postavljenih
Erasmus ciljeva kao što su razvoj životnih vještina, mentalnog zdravlje, digitalnih kompetencija, međuljudskih odnosa i učenje novih nastavnih metoda.
Andaluzijski školski sustav naglašava
važnost individualnog pristupa, suradnje, tolerancije, razumijevanja, osvještavanje različitosti i naglašavanje EU vrijednosti. Škole
usko surađuju s predškolskim ustanovama i drugim kulturnim i obrazovnim institucijama. U okviru mobilnosti predstavljen nam je uspjeh njihovih škola u implementiranju Erasmus projekata i njegov veliki utjecaj na kvalitetu odgoja i obrazovanja.
U školi domaćinu cilj je bio
promatranje nastave i razmjena iskustva te pronalaženje mogućnosti za daljnju suradnju. Sudionici mobilnosti upoznali su se sa suvremenim metodama poučavanja stranih jezika kroz
gamifikaciju i zabavu. Susreli su se i s metodama poticanja
dječje kreativnosti uz razvijanje kritičkog mišljenja kroz diskusiju i mudro postavljanje pitanja u razgovorima. Prikazani su kreativni oblici korištenja digitalnih alata (program Scratch uz senzorni uređaj
Makey Makey) koji je povezivao prirodoslovno područje s glazbom i informatikom. Medijska kultura i razumijevanje online okruženja, kao i opasnosti na internetu prikazani su korištenjem robota (
Zowi, DigiCraft).
Jedan od ključnih aspekata škole domaćina je sustavno
razvijanje životnih vještina i emocionalne inteligencije kod učenika. Učenici svakodnevno sudjeluju u aktivnostima usmjerenima na prepoznavanje i izražavanje emocija, razvijaju tehnike međusobne podrške i nenasilne komunikacije. Razredi posjeduju „
emocionalni kutak“, gdje se vode strukturirani razgovori o osjećajima s ciljem razvoja empatije i boljeg razumijevanja i jačanja međuljudskih odnosa u razredu. Učionice imaju i svoje male razredne knjižnice koje potiču čitalačku pismenost i naglašavaju važnost dubinskog čitanja i razumijevanja. Također potiču pisanje te kreativno interpretiranje vlastitih priča kroz scensko izražavanje ("kamišibaj"). Čitanje povezuju s razvojem kreativnog i kritičkog mišljenja kao i razvoja životnih vještina.
Tijekom mobilnosti, posebno je bila naglašena važnost
sporta, kao i provedba zajedničkih sportskih natjecanja između učenika i učitelja. Organiziran je školski meč u "
kickballu" koji je istaknulo važnost timskog duha, jednakosti i poštovanja.
Kako je škola domaćin renomirana
eko škola predstavila nam je aktivnosti recikliranja, vlastitog uzgoja biljnih vrsta te nastavu na otvorenom s fokusom na ekologiju i održivost. Provode razne programe kreativnog korištenja otpada i plastike za razne umjetničke instalacije i aktivnosti koje razvijaju kreativnost.
Posebna pažnja pridaje se inkluziji
učenika s teškoćama kroz diferencirane pristupe i individualizirane nastavne programe. Učenicima s posebnim potrebama pruža se podrška u posebnim učionicama („Blue room“, „Rainbow room“). Ovaj model omogućuje
ravnopravan pristup obrazovanju, a inkluzivne vrijednosti prisutne su u svakodnevnom školskom životu – od načina evaluacije do participacije učenika u raznim školskim događanjima.
U okviru kulturološkog dijela prikazana je predstava tehnikom „
kazališta sjena“ autorstva njihovih učenica, kao i plesno-pjevna točka španjolskog autentičnog Flamenga. U njoj su zajedno sudjelovali učenici i učitelji naglašavajući važan utjecaj španjolske tradicije i kulture i individualni pristup prema svakom učeniku.
U zajedničkoj kazališnoj predstavi susjednih škola pri kulturnom centru posebno se istakao
glazbeni, likovni i dramski izričaj naglašavajući duboko izražavanje osjećaja. Na nastupima se mogla uočiti velika profesionalna organiziranost i spektakularni zajednički nastup učenika različitog uzrasta.
Zaključno, mobilnost naših učitelja u odgojno-obrazovnom centru CEIP José Payán Garrido omogućila je uvid u
inovativne pristupe obrazovanju, unaprijedila profesionalne kompetencije sudionika mobilnosti i osnažila motivaciju za daljnji rad. Posebno se istakla
otvorenost kolektiva za suradnju i razmjenu ideja, uključenost učenika u raznovrsne aktivnosti te ravnoteža između tradicije i suvremenih metoda. Također se ostvario interes za daljnjim partnerstvom dviju škola organiziranjem hostinga u našoj školi, mogućnošću provedbe zajedničkog KA2 Erasmus projekta te mogućnost za eTwinning suradnju i online susrete učenika.
Ova je mobilnost financirana sredstvima Europske Unije, programa Erasmus+, a organizirale su je dvije koordinatorice
Irena Bando (OŠ Jagode Truhelke, Osijek, Hrbvatska i
Amparo Gonzales (CEIP José Payán Garrido u gradiću San Juan de Aznalfarache, Sevilja,Španjolska).
Tekst i foto: Irena Bando