
U
Osnovnoj školi „Mladost“ održan je okrugli stol, završna aktivnost projekta „
ROZA za žene – ravnopravnost, osvještavanje i zagovaranje za ženska prava i aktivizam“, koji se od siječnja 2024. provodio u suradnji s
13 osnovnih i srednjih škola iz Osječko-baranjske i Vukovarsko-srijemske županije. Škole su provodile projekt u suradnji s
Nansen dijalog centrom.
U središtu okruglog stola bili su učenici i učenice –
njihovi glasovi, ideje i prijedlozi kako škole mogu postati ravnopravnija i sigurnija mjesta za sve.
Neke od istaknutih inicijativa uključuju:
- ravnopravno imenovanje zanimanja
- obilježavanje važnih datuma povezanih s ljudskim ženskim pravima i aktivnosti poput pub kvizova o pravima žena
- sportske aktivnosti mješovitih timova
- jednaka pravila za odijevanje za djevojčice i dječake
- kreiranje fotoizložbe „I djevojčice i dječaci mogu...”
- tematski kutci povjerenja za prijedloge i prijavu diskriminacije.
Poseban naglasak stavljen je na
važnost rodno osjetljivog jezika, uključivih nastavnih sadržaja te aktivnog sudjelovanja djece i mladih u oblikovanju školskog okruženja.
Učenice i učenice imali su priliku predstaviti brojne aktivnosti koje su tijekom protekle godine provodili u svojim školama, a koje su uključivale tematske radionice, predstave, kvizove, kampanje i izložbe.
Nakon prezentacija uslijedio je razgovor s ravnateljicama i ravnateljima te savjetnicom pravobraniteljice za djecu, koji su s učenicima i učenicama razgovarali o
predloženim preporukama te istaknuli primjere dobre prakse u svojim školama. Svi su se složili da je upravo otvoreni dijalog, u kojem djeca i mladi ravnopravno sudjeluju, ključan za promjene.
Okrugli stol bio je i prilika za
vježbanje demokracije i poticaj učenicima i učenicama da svojim prijedlozima sudjeluju u promjenama i procesu donošenja odluka oko tema koje su im važne.
Projekt „
ROZA za žene“ pokazao je koliko su mladi svjesni neravnopravnosti s kojima se suočavaju u svakodnevici –
od neprimjerenih komentara do nejednakih pravila odijevanja – i koliko su spremni biti aktivne sudionice i sudionici promjena. Škole su pritom prepoznate ne samo kao obrazovne institucije, već i kao prostori u kojima se živi i gradi kultura poštovanja, ravnopravnosti i slobode izražavanja.
Završna poruka ovog susreta bila je jasna:
ravnopravnost ne počinje velikim riječima, već malim koracima – u razgovoru među vršnjakinjama i vršnjacima, u poštovanju i uvažavanju u razredu. Kada djeca i mladi imaju priliku govoriti i biti saslušana, škole postaju mjesta u kojima se svakodnevno gradi pravednije i ravnopravnije društvo.
Tekst i foto: Monika Ivanović