Vlada je jučer u
Sabor uputila izmjene i dopune
Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojim se znatno
povećavaju novčane kazne, propisuje minimalno trajanje zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom u ovisnosti o broju ponavljanja prekršaja te propisuju i povećavaju negativni prekršajni bodovi za najteže prometne prekršaje.
Pojašnjavajući zakonske izmjene, ministar unutarnjih poslova Davor Božinović naglasio je kako je cilj zakona povećanje svijesti svih sudionika u prometu o nužnosti
poštivanja prometnih propisa radi smanjenja broja najtežih prekršaja koji izravno dovode u opasnost vozače i druge sudionike u prometu.
Mjera oko koje su se najviše
lomila koplja jest mjera privremenog
oduzimanja vozila vozačima koji ponavljaju najteže prekršaje. Vozilo će se moći oduzeti onim vozačima koji su najmanje
dvaput pravomoćno kažnjeni te treći put počine neki od sljedećih prekršaja: ako voze u suprotnom ili zabranjenom smjeru na autocesti, brzoj ili cesti isključivo za motorna vozila, ako u naselju prekorače brzinu više od 50 km/h od dopuštene, za namjerni prolazak kroz crveno, odbijanje alkotestiranja ili testiranja na droge, ako voze s više od 1,5 promila alkohola u krvi ili pod utjecajem droga te upravljanje vozilom prije stjecanja prava ili dok je dozvola ukinuta odnosno oduzeta. Vozilo se privremeno oduzima do odluke suda, a nju je sud dužan donijeti u roku od 15 dana.
Također se drastično povećavaju kazne za telefoniranje ili korištenje
mobitela u vožnji (s 500 na 1500 kuna), za brzinu koja je 50 km/h veća od ograničenja (s 10.000 na 20.000 kuna),
nepoštivanje crvenog svjetla na obilježenom pješačkom prijelazu (s 1000 na 3-7 tisuća kuna),
nevezivanje sigurnosnog pojasa (s 500 na 1000 kuna) te za n
epropisno prevoženje djece u vozilu (također s 500 na 1000 kuna).
Dižu se i granice bodova za
najteže prometne prekršaje za koje se po novom može izreći šest negativnih bodova, a to su isti oni prekršaji zbog kojih se i privremeno može oduzeti vozilo. Do sada se za pojedini prekršaj moglo dobiti maksimalno tri negativna boda. Oni vozači koji sustavno nastave s takvim prekršajima za koje mogu zaraditi do šest bodova, ostat će bez vozačke i morat će ponovno polagati ispit.
Kao novina propisuje se i prekršaj
nepoštivanja sigurnosnog razmaka između vozila prilikom vožnje na autocesti koji mora iznositi najmanje dvije sekunde, ali i obveza snimanja vozačkog ispita kako bi se povećala njegova transparentnost i kvaliteta te ujednačila provedba vozačkog ispita.
Još jedna novina jest mogućnost provjere statusa vozačke dozvole, stanja bodova i prekršaja putem
mrežnih stranica MUP-a. Tako će se na mrežnim stranicama MUP-a moći vidjeti je li nekom vozaču izrečena zaštitna mjera zabrane upravljanja vozilom, ima li i koliko negativnih bodova itd. Bit će dovoljno ukucati broj vozačke dozvole da bi se utvrdilo je li neki vozač rizičan ili ne.
Za sada u prijedlog zakona
nije ušla uredba po kojoj bi se uveo obvezni zdravstveni pregled vozača prilikom
produljenja vozačke dozvole za osobe starije životne dobi (67 godina), ali će se nastaviti razgovori s predstavnicima Ministarstva zdravstva te će se i dalje pratiti u kojoj mjeri stariji vozači svojim (ne)poštivanjem propisa utječu na sigurnost prometa.
Vlada je prijedlog zakona usvojia i uputila u saborsku raspravu, nakon čega bi trebao proći dva čitanja i do ljeta biti u primjeni.
Tekst: Osijek031.com
Foto: Inja Pavlić/Foto-arhiv031