Zašto jednostavno kad može komplicirano? To je pitanje koje si postavlja prosječan vozač kada vidi novi prijedlog
naplate cestarina na autocestama u nadležnosti HAC-a i ARZ-a prema kojemu bi se u budućnosti cestarina na hrvatskim autocestama naplaćivala pomoću
elektroničkog sustava sličnog postojećem ENC-u.
Naime, prijedlog novog sustava na kome se radi jest uvođenje takozvanog
free flow (slobodni protok) sustava naplate, koji je
beskontaktni i bezgotovinski i bez ikakvog zaustavljanja na naplatnim kućicama. Predložena su dva sustava: DSRC (dedicated short-range communications) te ALPR (Automatic Licence Plate Reader) - sustav automatskog čitača registarskih oznaka.
Temelj
novog sustava naplate bit će DSRC. Za njega će svako vozilo morati imati ugrađen transponder, uređaj pomoću kojeg se očitava prijeđena kilometraža te potom obračunava cestarina. DSCR sustav je sličan postojećem ENC-u, no razlika je u tome što on funkcionira
bez zaustavljanja ili usporavanja vozila.
Transponder će se moći
kupiti ili iznajmiti na svim ključnim točkama na autocestama i na graničnim prijelazima (poput vinjeta), a cijena će mu biti
10 eura. Mjesta naplate budućeg sustava bit će na istim lokacijama na kojima su trenutno naplatne kućice, a činit će ih portali s DSRC antenama i kamerama koje će automatski detektirati i klasificirati vozila. Transponder će emitiranjem
zvučnog signala upozoriti korisnika da mu je naplaćena vožnja. Baterija transpondera trajat će oko
šest godina, a nakon toga trebat će se zamijeniti.
Korisnici DSRC-a moći će sklapati tzv.
prepaid ugovore dok će se oni koji žele plaćati cestarinu nakon vožnje morati registrirati, odnosno morat će
Hrvatskim autocestama i Autocestama Rijeka-Zagreb dostaviti podatke o svojim karticama ili bankovnim računima.
Uvođenje novog sustava
neće biti jeftino, već bi moglo koštati oko
500 milijuna kuna, dok bi godišnji troškovi njegova održavanja iznosili oko
60 milijuna kuna. Početak uvođenja novog sustava naplate cestarine očekuje se početkom 2021. godine kada će se uz postojeće naplatne kućice otvoriti i trake za slobodan protok po novom modelu, a od 2022. prešli bismo u potpunosti na novi model.
Ipak, ovo rješenje ima i
brojne protivnike. Mnogi mu zamjeraju da je sustav
preskup te da je već u startu zastario jer sve napredne zapadne zemlje se pripremaju za naplatu cestarine putem satelitske navigacije, pa bi Hrvatska tehnološki još jednom bila na samom repu događaja. Domaći stručnjaci predlažu kao prijelazno rješenje uvođenje elektronske vinjete po uzoru na
Mađarsku.
Nadležni ministar još nije donio konačnu odluku o tome koji će se sustav početi primjenjivati, no znajući kako stranka na vlasti „
farba tunele“ i po nekoliko puta, ovo sve podsjeća na parafrazu fore iz Alana Forda: „
Halo Bing, kako brat? Zanima li te apdejtirana verzija ENC-a? Zastarjela roba, ali može se još jednom uvaliti naivčinama. Cijena? Prava sitnica...“
Tekst: Osijek031.com
Foto: Google maps