I dok gotovo cijeli
civilizirani svijet koristi
vinjete za plaćanje cestarina, Hrvatska se po običaju ponaša kao da je
popila svu pamet svijeta pa mi znamo bolje od drugih. Da, znamo kako im
oderati kožu s leđa...
Uskoro počinje
turistička sezona, a to znači sezonsko
poskupljenje od 10% na ionako preskupe cestarine.
To je ponovno potaknulo pitanje uvođenja
novog modela naplate cestarina, pri čemu se najčešće spominju vinjete kao oblik plaćanja kojeg je uvela većina zemalja u EU. Nažalost, od vinjeta i dalje
neće biti ni „V“.
Naime, hrvatsko Ministarstvo za istraživanje ruda i gubitak vremena (ovdje se zove
Ministarstvo prometa) i dalje mudruje o modernizaciji i naplati putem satelitske navigacije i GPS-a. U tijeku je odabir konzultanta za budući sustav naplate cestarine. Postupak bi trebao biti dovršen do kraja godine, a onda će se definirati budući sustav naplate.
Loše vijesti stižu i za korisnike ENC-a: dosadašnje
20-postotno sniženje spušta se na
13% što će za posljedicu imati to da će se određeni broj vozila prebaciti na lokalne ceste, a to znači veće gužve i smanjenu sigurnost svih sudionika u cestovnom prometu.
Zagovornici uvođenja vinjeta uporno „
trube“ kako su vinjete
vrlo isplative te kako ih treba čim prije uvesti kao prijelazno rješenje do uvođenja naplate cestarine putem satelita. Navode i kako su zbog visoke cijene cestarine naše autoceste
pune samo tijekom turističke sezone, dok izvan sezone gotovo nitko
ne vozi njima, posebno prema Dalmaciji. Također, obzirom da je Hrvatska mala zemlja, vinjetama bi se mogle obuhvatiti i druge ceste. Konačno, uvođenjem vinjeta olakšalo bi se domaćim građanima da
više i češće koriste autoceste što bi dovelo i do smanjenja prometnih nesreća na preopterećenim lokalnim cestama.
Svi ti argumenti, međutim,
nisu dovoljni. Država je još davnih dana odlučila da joj je punjenje proračuna i zapošljavanje stranačkih uhljeba u koncesionarima prioritet pa ćemo, po svemu sudeći, nastaviti
plaćati najskuplju cestarinu u Europi uz koju dolazi i sezonsko poskupljenje od 10%. A ta bi cijena u budućnosti lako mogla dodatno rasti obzirom na enormne dugove u cestarskim tvrtkama (HAC, Hrvatske ceste i Autocesta Rijeka-Zagreb (ARZ)).
Tekst: Osijek031.com
Foto: Daniel Antunović/Foto-arhiv031