Krajem prošlog mjeseca u
Hrvatskom Saboru izglasane su izmjene Z
akona o sigurnosti prometa na cestama koje se provode radi usklađivanja s direktivama EU.
U njemu se našla i jedna
izolirana mjera koja
postrožuje uvjete za sudjelovanje
biciklista u prometu: prema Članku 113., vozač bicikla koji se kreće kolnikom na svim cestama dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen
reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.
“
Druga reflektirajuća oznaka” značila bi da biciklisti mogu, osim posebnom biciklističkom odjećom, biti označeni i nekom drugom oznakom,
materijom ili samoljepljivom trakicom koja reflektira svjetlo, a koja ih čini uočljivijima na cesti. Kazna za nepridržavanje ove odredbe je
300 kn.
Sindikat biciklista izrazio je svoje
neslaganje ovakvom formulacijom. Iako se slažu kako je
uočljivost biciklista na cestama
iznimno važna, europska i svjetska iskustva pokazala su da predložena mjera nošenja reflektirajuće odjeće smanjuje
atraktivnost, praktičnost i pristupačnost korištenja bicikla u funkciji lokalnog prijevoznog sredstva, što umanjuje i poništava brojne pozitivne učinke koje popularizacija vožnje bicikla ima u zajednici.
"
Postroženje obveze korištenja reflektirajuće odjeće u ovom slučaju nije utemeljeno na dokazima koji bi upućivali da već postojeće zakonske obveze o korištenju biciklističkih svjetala i reflektirajuće odjeće ili prsluka na javnim cestama nisu dovoljne. Naime, činjenica je da policija ne prikuplja podatke o korištenju biciklističkih svjetala, kao ni o korištenju reflektirajuće odjeće, čak ni kao podatak u izvještajima o prometnim nesrećama u kojima sudjeluju bicikli.
Postojeće zakonske obveze o korištenju svjetala bile bi daleko učinkovitije mjere za noćnu vidljivost vozača bicikala, no razina njihovog korištenja je izrazito niska. Na to ukazuju podaci do kojih je udruga “Sindikat biciklista” došla terenskim praćenjem osvijetljenosti vozača bicikala tijekom protekle tri godine. Prema tim podacima, otprilike polovica vozača bicikala na području Zagreba ne koristi baš nikakva svjetla u večernjim i noćnim satima, a manje od 40% ih koristi oba zakonski propisana svjetla: prednje bijelo i stražnje crveno“, tvrdi u svom priopćenju Sindikat biciklista.
Iz Sindikata zaključno apeliraju da se MUP prilikom donošenja sve strožih zakonskih obveza oslanja na provjerljive podatke. Smatraju da postojeći Zakon o sigurnosti prometa na cestama obiluje manjkavostima, propustima i neujednačenostima odredbi koje uređuju biciklistički promet te stoga predlažu da se ova izmjena zakona što prije ukloni iz aktualnog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a da se veća pozornost posveti provedbi već postojećih zakona te akcijama i inicijativama koje za cilj imaju povećanje korištenja svjetala kod biciklista.
Kompletan tekst Zakona možete pronaći
ovdje.
Tekst: Osijek031.com
Foto: Dino Spaić, Teuta Stazić/Foto-arhiv031