Na današnjoj tiskovnoj konferenciji ravnatelj Lučke uprave Osijek
Darko Takalić i ravnatelj Agencije za vodne putove Vukovar
Zrinko Zvocak informirali su javnost o
stvarnom stanju u osječkoj luci "Tranzit" nakon odluke inspekcije Agencije za održavanje plovnih putova o njenom
privremenom zatvaranju.
Činjenica je kako se osječka luka trenutno nalazi zatrpana pod golemim količinama nanesenog pijeska – otprilike
800.000 m3 nataloženog materijala. Nije riječ o
novom problemu već o nečemu što seže još u
80-e godine i početak gradnje nemetinske ili „nove“ luke. Tada je sagrađena
„G pregrada“, vodonepropusni kameni nasip kojim je nemetinski akvatorij zatvoren kako bi se dobila mirna voda pri uobičajeno visokom vodostaju Drave od
+50 cm. Zbog učestalih poplava i
visokih vodostaja tijekom godina, često je dolazilo do prelijevanja Drave u lučki akvatorij i nanošenja pijeska u njega. 2010. godine ukinute su komercijalne koncesije za eksploataciju pijeska iz korita rijeka i pijesak se nastavio
gomilati.
Rješenje ovog problema je proširenje novog korita Drave, tzv. „prokopa“ koji bi
obišao nemetinski akvatorij, no naglašeno je kako je to zahtjevan posao te će se do kraja ove godine
završiti dio planiranog prokopa, a ostatak će biti dovršen sljedeće godine Hrvatske vode također su u proračunu za iduću godinu uvrstile i radove na dovršetku „G pregrade“ i tek tada će se dugoročno riješiti problem zatrpavanja luke pijeskom.
Što se nataloženog pijeska tiče, i to će se pitanje rješavati iduće godine putem koncesija za vađenje pijeska. Uskoro će biti imenovano povjerenstvo koje će
raspisati javni natječaj za izvođače radova. Agencija za vodne putove ove je godine iz svojeg je proračuna u nekoliko navrata organizirala uklanjanje pijeska iz lučkog akvatorija, no
30.000 m3 pijeska tek je kap u moru i nije u većoj mjeri ublažilo problem.
Što se prometovanja kroz
lučki akvatorij tiče, teretni brodovi
plove otežano ali mogu pristati u luku Nemetin uz malo
„manevriranja“ i tako će biti do sredine iduće godine kada će se dovršiti svi predviđeni radovi. Dođe li do
daljnjeg pada vodostaja Drave, uvijek postoji mogućnost da se dio tereta istovari i u staroj luci gdje postoji jedna dizalica za takve
hitne slučajeve.
Tekst i foto: M.M./Osijek031.com