Hrvatska širi popis svojih zaštićenih
autohtonih proizvoda. U pregovorima o pravima i obvezama naše zemlje nakon ulaska u EU dogovoreno je da u
roku od 12 mjeseci od dana pristupanja moramo registrirati i zaštititi poljoprivredne i prehrambene proizvode već registrirane i zaštićene na nacionalnoj razini oznakama izvornosti, zemljopisnog podrijetla ili tradicionalnog ugleda.
Ovih je dana izvorni
slavonski kulen dobio oznaku zemljopisnog podrijetla koju su proizvođači čekali deset godina. Naime, udruga
Slavonski domaći kulen-kulin iz Bošnjaka kod Županje tada je započela rad na zaštiti slavonskog kulena. Početkom lipnja Ministarstvu poljoprivrede predali su opširnu dokumentaciju sa zahtjevom za zaštitu oznakom zemljopisnog podrijetla, a odluku o zaštiti potpisao je ministar
Jakovina. Slavonski kulen time je napokon dobio oznaku
zemljopisnog podrijetla, a sljedeći korak je zaštita ovog autohtonog hrvatskog proizvoda na cijelom području EU.
Slavonski kulen pravi se po zaštićenoj recepturi i baš sve u kulenu i na njemu mora biti
prirodno. Kako bi kulen dobio oznaku zemljopisnog podrijetla, mora biti proizveden od svinja domaćih pasmina hranjenih slavonskom hranom. Sve mora biti slavonsko - meso slavonske svinje, slavonska paprika, češnjak, soli i začini, a i tehnologija izrade kulena mora biti
tradicijska. A upravo je to bio kamen spoticanja u odnosima s EU koja je osporavala pravo da slavonski kulen mora biti proizveden od svinje koja je uzgojena isključivo u Slavoniji smatrajući da su time
diskriminirane svinje proizvedene u drugim državama.
Dobivanje certifikata/oznake zemljopisnog podrijetla pomoći će proizvođačima u smislu povećanja potražnje i
konkuretnosti slavonskog kulena, ali i povećanja njegove cijene koja sada iznosi
200 kuna za kilogram plus PDV. Kulen će dobiti jamstvo kvalitete jer dobivanje certifikata za sobom povlači rigoroznu kontrolu njegove proizvodnje, proizvođači će dobiti veće tržište, a i spriječit će se
nelojalna konkurencija te
zloporaba imena. Također, proizvođači koji izbore europsku oznaku zaštićenosti iz blagajne EU mogu povući sredstva za svoje marketinške aktivnosti, promociju svojih proizvoda i pronalaženje novih kupaca i tržišta.
Tekst: M.M./Osijek031.com
Foto: Foto arhiv Osijek031.com