[22.03.2010.] Treći po redu
Dionizijev festival, koji danas broji preko
14 akademija i
250 sudionika, započeo je sinoć promocijom knjige
Sanje Nikčević;
Nova europska drama ili
Velika obmana 2.
Prema riječima
Helene Sablić Tomić, dekanice UAOS i književne teoretičarke, svaka promocija knjige mora biti performans i provokacija koja će kod gledatelja izazvati određenu reakciju. Specifičnost ove promocije je u tome što je zapravo dvojni događaj. Prvi dio predavanje je naziva
Nova europska drama i suvremeni dramski trendovi, dok je drugi emotivno-dramatična promocija navedene knjige.
Kroz predavanje predočen je pregled i slika kazališta kroz povijest; od samih početaka u staroj Grčkoj, preko Ibsenove moderne drame, Čehovljevog realizma, Brechtovog ekspresionizma do teatra apsurda Becketta i Ionesca zaključno s današnjim suvremenim teatrom. Posebna pozornost posvećena je ulozi pisca, koji s vremenom i promjenom odnosa u kazališu postaje
redatelj, osoba čija je uloga u stvaranju kazališnog djela izrazito važna.
Osim povijesti kazališta i bitne uloge redatelja, autorica je posebno naglasila problematiku suvremenog kazališta, samostalne umjetnosti koja za svoje postupke ne odgovara nikome. Sve je počelo
Müllerovom postmodernom dramom
Hamletmašina koja označava početak trivijaliziranja najvećih svjetskih klasika. Sredinom 90-ih pojavljuje se britanska dramatičarka i redateljica
Sarah Kane s djelom
Blasted, uz rame s
Markom Ravenhillom i njegovim
Shoping and fucking, što označava početak tzv.
in-yer-face drame. Performansi su izazvali
negativne kritike, snažne reakcije i prosvjede publike s naglaskom na povratak cenzure. Početkom 21. stoljeća scene silovanja, masakriranja ljudi, svijeta droge, promiskuiteta i disfunkcionalnih obitelji postali su definiran trend koji je ubrzo počeo zalaziti u
Velikoj Britaniji, gdje se prvotno i pojavio, ali se počeo širiti na ostale europske zemlje.
Thomas Ostermeier pokretač je trenda u Njemačkoj, gdje su se također pojavile negativne kritike. Ljudi koji su cijenili takav oblik dramske umjetnosti etiketirani su kao brutalni cinici željni samo zabave, dok Ostermeier kritičare smatra običnim buržujima i bezosjećajnim licemjerima.
Opravdanje za novu europsku dramu duh je vremena odnosno težnja za suvremenošću. No kazalište kakvog poznajemo vrlo vjerojatno neće podleći ovakvoj vrsti umjetnosti. Ako je uspjelo opstati unazad dva i pol tisućljeća u skorije vrijeme mu se ne bi trebao nazirati kraj.
Drugi dio ovog događaja odnosno promociju knjige, započeo je
Miro Gavran. Hrvatski dramatičar i romanopisac knjigu smatra izrazito važnom, jer osim što je vrhunski napisana, govori o svemu što se događa u kazalištu budući da ju je napisala osoba s dugogodišnjim iskustvom u kazališnom radu.
Eugenija Ehgartner, urednica
Leykam internationala Zagreb, izrazito je zadovoljna suradnjom s autoricom i knjigom koja je napisana za samo tri tjedna, te se nada uskorom objavljivanju slijedećeg nastavka.
Piše:
Lara Bebek
Foto:
Daniel Antunović
Leykam international, Zagreb,
Umjetnička akademija u Osijeku i
Filozofski fakultet, Osijek pozivaju u ponedjeljak
22. ožujka 2010. u Svečanu dvoranu Filozofskog fakulteta u Osijeku,
od 19.30 do 21.00 sati, na
Dvojni događaj u sklopu
3. Dionizijevog festivala.
Prvi događaj:
Predavanje: Nova europska drama i suvremeni dramski trendovi
Drugi događaj:
Emotivno-dramatična promocija knjige "Nova europska drama ili velika obmana 2"
Pozvani i prisutni u publici bit će: studenti kroatistike, anglistike, kulturologije i UAOS, zaljubljenici u kazalište, kolege i prijatelji sudionika, mediji.
Program i sudionici događaja:
1. Uvodna riječ: Zašto promocije knjiga ne smiju biti dosadne, kao ni knjige same. Govori Helena Sablić Tomić, izv. prof. i dekanica na UAOS, predavač na kulturologiji i kroatistici, književna teoretičarka.
2. Performans: Kakva je ovo zaboga knjiga ili vratite nam emociju i junaka!. Izvode studenti UAOS pod redateljskim ravnanjem Roberta Raponje, docenta glume na UAOS, kazališnog redatelja.
3. Predavanje: O novoj europskoj drami i trendovima. Uz slikovne priloge govori Sanja Nikčević, autorica, izv. prof. na UAOS, kazališna kritičarka i teatrolog.
4. Osobni komentar: Zašto ovu knjigu poklanjam ljudima koje volim. Izložit će Miro Gavran, najizvođeniji živući hrvatski dramski pisac u zemlji i svijetu, a naveden i kao pozitivan primjer u knjizi.
5. Pojašnjenje odluke: Zašto sam objavila drugo izdanje jedne teatrološke knjige. Dat će Eugenija Ehgartner, magistra njemačke i francuske književnosti, urednica Leykam internationala iz Zagreba.
6. Na pitanja studenata i ostalih prisutnih u publici odgovaraju svi gore navedeni!
7. Poklon na kraju: knjiga s velikim popustom!
Nadamo se da ćete svojim prisustvom uveličati i dramatičnost i emotivnost ovog događaja!