Korisničko ime: Lozinka:
Naslovna Forum 031 Galerija 031 Oglasi 031 Novi korisnik!
Novosti
Najave i reporti
Kolumne
Gost priče
Interaktiv
Podrška
O nama

Naći ćete ju na svakoj razglednici, na svakoj reportaži iz Osijeka, gotovo svatko tko dođe u ovaj grad fotografirat će ju. Župna crkva sv. Petra i Pavla, ili kako je mnogi zovu – „katedrala“, prvi je i najprepoznatljiviji simbol grada Osijeka.

[12.03.2009.] Slavonsko planinarenje - fotoreportaža s uspona na toranj osječke konkatedrale - 2. dio
[11.03.2009.] Slavonsko planinarenje - fotoreportaža s uspona na toranj osječke konkatedrale - 1. dio

Popeo sam se na više zvonika i kupola poznatih katedrala i crkava u Europi, a nisam bio na tornju najpoznatije crkve svoga grada; morao sam to ispraviti. Zamolio sam župnika za posjet zvoniku. Dopustio je (na čemu zahvaljujem i ovim putem), ali me i upozorio kako „gore ima svega“: od golubljeg izmeta, trulih stepenica, pa nadalje, i kako idem na svoju odgovornost. Uputio me na g. Ivana, župljanina koji ima ključeve zvonika, s kojim sam zakazao „planinarenje“ za jednu subotu prije podne.

U tu subotu u zadnji tren pridružio nam se i Danijel Jurković, kojemu zahvaljujem što mi je bio Šerpa i nosio stativ i koješta, a g. Ivan, koji u katedrali radi i pomaže od 1971. godine, bio nam je vodič i kazivao brojne interesantne detalje. Iz svega je nastala ova foto-reportažica, iako ustvari uopće nije bila planirana.

Krenuli smo sa zapadne strane uskim kamenim spiralnim stepenicama, i popeli se na „tavan“ – prostor između svoda i krova. Interesantno je kako postoje i „skrivene“ sobe, prostorije u katedrali koje nisu izvana vidljive, a kojima se može prići samo iz tih uskih zavojitih stepeništa. Naš vodiče rekao nam je kako se te sobe više ne koriste.

(klikom na fotku istu možete povećati)

Otključavanje „tajnih“ vrata koja vode na krov…

Danijel na vrhu stepeništa

Golubovi i njihovi proizvodi slijedili su nas cijelim putem

Hod u mraku po stopu katedrale

Na „tavanu“ (zapravo je vrlo mračno – ovo je ekspozicija od 15 sekundi)

Prošli smo preko cijele katedrale hodajući s gornje strane stropa od zapadne k istočnoj strani, do prostorije sa starim satnim mehaničkim mehanizmom koji više nije u uporabi. Od tog trenutka nadalje bili smo Danijel i ja u popriličnom šoku, ražalošćeni što je ponos grada u tako žalosnom stanju.

Stari satni mehanizam iz 1900. godine – ovako izgleda vrlo lijepo, ali…

…ovako izgleda odozgo. Radnici koji su postavljali rasvjetu ostavili su smeće za sobom, kao i mnogi prije njih kroz desetljeća…

Bez komentara…

Zvonik je oronuo, zub vremena, rat, i bezobzirni posjetitelji nanijeli su mnogo štete. Posvuda se vide ožiljci od gelera, mrlje od vlage, a kiselina iz golubljeg izmeta nagriza drvenariju. Gdjegod ima željeza, ono je korodiralo, i posjetitelj dobiva dojam kao da nikoga nije briga hoće li ovo zdanje stajati ili srušiti se.

Posjetitelji su se potpisivali na unutarnje zidove kroz desetljeća, neki sasvim decentno urezavši svoje ime u komad cigle (vidi sliku), a neki bezobzirno šarajući auto-sprejevima! Radnici koji su postavljali rasvjetu pobacali su kutije od žarulja oko starog satnog mehanizma, i posvuda ima smeća i ostataka iz tko zna kojih vremena.

Stari kolotur za podizanje tereta i „oslikani“ zidovi

Penjemo se na sljedeću razinu: kod zvona. Sva tri zvona izlivena su u Ljubljani (od sada svaki put kada čujem zvono s katedrale pomislit ću na Sloveniju). Konstrukcije nosača zvona su prilično hrđave, i nisam želio biti kraj njih u podne, kada se sva zvona zanjišu... Danijel primjećuje kako u zvonima još ima gelera, a ožiljci od rata svuda su vidljivi, i po zvonima i oko njih.

Pogled na ljestve/stepenice s razine zvona prema prostoriji sa starim satom (sa blicom se vide lijepi detalji…)

Najveće, srednje zvono

Bat na najmanjem zvonu

Slavenska braća…

Nakon zvona slijedio je jezovit dio: penjanje strmim stepenicama (više nalikuju ljestvama nego stepenicama) prema vrhu.

Ovo nas čeka, koljena klecaju…

Nema nazad, idemo gore…

Unutarnji zidovi

Vjetar brije, stepenice/ljestve (nisu ni jedno ni drugo) se klimaju, i ne smeta mi što su rukohvati prekriveni… znate već čime. Popeli smo se na jedan plato, i tamo smo tek vidjeli što nas još čeka: ljestve prepune izmeta, na njima tu i tamo polomljene prečke, rukohvati koji su ustvari provizorni. Zadnji koraci su najgori, jerrukohvata na kraju niti nema.

Zadnji uspon

Što smo više sve je lošije

Bez muke nema nauke

Dolazimo na pretposljednju razinu. Na najvišu razinu nismo išli, jer nam je vodič rekao kako to nije baš i pametno, a nama nije bio problem povjerovati mu.

Na pretposljednjoj razini – vrata su „osigurana“ užetom

Vrata vise i ne daju se dobro zatvoriti

Na kraju – izlazak van i prekrasan pogled. No, ljepotu pogleda zasjenilo je vrlo tužno stanje katedrale. Kameni ukrasi su većim dijelom već uništeni, neki su vezani korodiranim žičicama i letvama, žice su tu i tamo popucale, a posvuda su rupe od gelera.

Nastavak gledajte i čitajte sutra...

Tekst: Domagoj Sajter
Foto: Danijel Jurković i Domagoj Sajter

Stranica prilagođena ispisu
03-11-2009 09:56:04 am :: Monstrum
aaaaaaa odlično Smile jedva čekam sutra Smile uvijek sam htjeo vidjeti zvona aaaargh SANCTUARY SANCTUARY !!!!!!!!!!!!!!
03-11-2009 09:56:14 am :: Delfin
Bas si sad razmisljam kako bi to trebali iskoristiti u turisticke svrhe, mislim tako i tako tu ljudi dolaze u crkvu i razgledavaju pa bi bilo super (naravno kad bi se to uredilo i popravilo da bude sigurno) da imaju mogucnost da se gore popnu uz nekakvu naknadicu.
03-11-2009 10:25:16 am :: OsijekNepokoreniGrad
Sve pohvale! Fantastično!
Imao sam se jednom priliku popeti gore, kao dijete, dok je pokojni župnik Bogdanić bio živ, ali sam se naravno ustrtario.

Bilo bi lijepo podići negdje slike u visokoj rezoluciji sa panoramskim pogledima na Osijek da si raja može po desktopima staviti Smile
03-11-2009 10:29:38 am :: fuldstændigamok
A gdje je pogled s vrha na trg? to me zapravo najvise i zanimalo.
03-11-2009 10:35:00 am :: justice
najviše mi se svidio sat,izgleda fantastično
sam je žalosno što je to tamo gore sve u tako lošem stanju
03-11-2009 10:38:41 am :: DonQuijote
fuldstændigamok je napisao/la: ›
A gdje je pogled s vrha na trg? to me zapravo najvise i zanimalo.

koji dio u
Nandino je napisao/la: ›
Nastavak gledajte i čitajte sutra...

ti nije jasan? Smile
03-11-2009 10:45:47 am :: dnovak
ako neće županija i općina pokrenimo mi Osijećani spasimo dragulj našega grada
03-11-2009 10:49:20 am :: _Jimmy_
bio sam gore par puta
03-11-2009 10:57:36 am :: OsijekNepokoreniGrad
dnovak je napisao/la (Pogledaj post): › ako neće županija i općina pokrenimo mi Osijećani spasimo dragulj našega grada

Smile
Pravopis te i dalje odaje.
03-11-2009 11:29:01 am :: Heroina9
Kako bi to bilo prekrasno kad bi se očistilo i sredilo...ovi mrtvi golubovi...mislim stvarno...
03-11-2009 11:30:48 am :: tonya
dnovak je napisao/la: ›
ako neće županija i općina pokrenimo mi Osijećani spasimo dragulj našega grada

osijek031.com smile
Re: Slavonsko planinarenje - fotoreportaža s uspona na toranj osječke konkatedrale
03-11-2009 05:30:03 pm :: esseker
WOW! Ovo je odlična reportaža! Oduvijek sam htio ući u toranj, zadnjih mjeseci čak i planirao otići do župnika i pitati za dopuštenje... hmm, a sad mi je recimo čak i drago što nisam stigao do njega.

Zbilja žalosno što ovo sve stoji ovako raspadnuto. Mislim, čemu obnavljati crkvu ili uopće bilo koju zgradu izvana ako joj iznutra prijeti urušavanje, a tu mi se upravo tako čini.

Ma zapravo kad se hoće sve se može i sve se da isfinancirati. Eto ministar kulture neki dan reče da će pomoći obnovu nekih silnih vjerskih objekata po Osijeku, pa neka da lovu za ovo!

Posjet tornju bio bi sigurno vrlo čest među osječkim turistima i to kažem iz iskustva jer nema grupe koja ne pita može li se gore, a svatko bi izdvojio 10-20 kuna za to iskustvo gdje puca pogled na sve strane i okolne zemlje.

...zanima me jedno još, a nadam se vidjeti to u nastavku putopisa iz tornja, a to je broj zvona. Čitao sam da je u katedrali ukupno 5 zvona, 1 u malom tornjiću iznad crkvene lađe, i 4 u tornju. Ovdje se spominju 3, pa gdje nestade ono četvrto?

Inače osječka konkatedrala ima najveće zvono u Slavoniji i nakon zagrebačke katedrale najveće zvono u Hrvatskoj teško čak 2,5 tone!
03-11-2009 06:35:44 pm :: ciao_bao!
[quote="OsijekNepokoreniGrad"]
Sve pohvale! Fantastično!

mozda se radi o istoj ekspediciji na koju sam i ja krenula, ali me uhvatila klaustrofobija vec na pocetku kad smo krenuli onim zavojitim stepenicam, pa sam odustala...
03-11-2009 07:38:34 pm :: sale car
i jab htio ići gore... ovo je fantastično... svaka čast na ideji... stvarno žalosno što to tako probada... bilo bi predobro kada i se obnovilo...

Vrhunski stenci, profe...
Prodajem vrhunsku šten...
Dva zenska steneta i j...