Korisničko ime: Lozinka:
Naslovna Forum 031 Galerija 031 Oglasi 031 Novi korisnik!
Novosti
Najave i reporti
Kolumne
Gost priče
Interaktiv
Podrška
O nama

127 godina tramvaja u Osijeku

Prethodna tema View printer-friendly version Pošalji prijatelju ovu temu kao e-mail Tražilica Ispiši broj poruka na ovu temu svakog postera Snimi cijelu temu u text datoteku Sljedeća tema


Započnite novu temuOdgovorite na temu
Autor Poruka
simo031
Offline
Avatar

Ukupno postova: 6310
Lokacija: Ludoland
Spol: Muško Muško
Post Postano: 12.09.2011. 18:50 
Naslov:  127 godina tramvaja u Osijeku
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

 O ovoj se značajnoj godišnjici nažalost ništa nije dalo pročitati u lokalnim tiskanim medijima, a smatram da nije neinteresantna za građane Osijeka. Stoga sam vijest prenio u cijelosti sa portala SIB.hr

127 godina osječkih tramvaja
Subota, 10.09.2011. 12:07


Na današnji dan 1884. godine naš grad je prvi na Balkanu dobio tramvaj s konjskom vučom. Dužina kola iznosila je 5 m, a visina 2 i pol, a kabina dovoljna tek čovjeku nižeg rasta.

Pogon: jedna konjska snaga. Osoblje standardno: kočijaš, kočničar i kondukter. Za vožnju unatrag morao se isprezati konj i uprezati na zadnjoj strani. A brzina vožnje zaista neslavna: djeca duž Duge ulice priređivala su svednevne utrke i uvijek pobjeđivala.
Konjski tramvaj počinjao je u Gornjem gradu u Dugoj ulici (Strossmayerova) kraj Crkve sv.Roka, išao preko Glavnog trga(Trg A.Starčevića) duž Kapucinske ulice gornjogradskim drvoredom iz kojeg je skretao u Tvrđu u Glavnu ulicu (Kuhačeva) i prolazio kroz Glavni trg(Trg Svetog trojstva). Dalje je išao donjogradskim drvoredom do donjogradskog Glavnog trga(Trg Bana Jelačića) kraj zgrade Casina(Dječje kazalište).
Osim toga sa Glavnog trga u g.g. vozio je do kazališne zgrade u Županijskoj pa sve do gornjogradskog kolodvora, te od Tvrđe do Gradskog vrta u Novom gradu.
U tramvajskim kolima bilo je samo 16 sjedala,a na krovu ne više od 10.Na kola su privezana dva konja.Samo iznimno,gdje je cesta bila iznimno strma mogao se upregnuti i treći konj.
U svakim putničkim tramvajskim kolima (postojala su i kola za veće terete) uz kočijaša bio je namješten i kondukter. Za sigurnost putnika i nadgledanje konjskog tramvaja bili su zaposleni stražari koji su bili jednoobrazno obućeni, a morali su biti izuzetno ljubazni sa putnicima.

Cijena za jednu osobu i jednu vožnju plaćalo se 12 krajcara, a djeca do 10 godina pola cijena.Manja djeca koja su držana u krilu nisu plaćala karte. Besplatno su se vozilii gradski redarstveni činovnici, činovnici gradskog i građevnog ureda,članovi gradske straže kao i vatrogasci.
Probna vožnja počela je 7. rujna 1884. i trajala tri dana na svekoliku radost putnika.

Svečano je stavljeno u promet prvih sedam kola. Vukli su ih konji poluštajerske pasmine, kupljeni u nekoj ergeli kraj Čakovca. Prva kola dupkom puna dopala su najljepšeg konja imenom Cezar. Vozila su velikog župana dr. Mirka Kršnjavija u čijem društvu bijaše onodobna osječka krema - predsjedatelj sudbenog stola dr. Mačvanski, novi gradonačelnik - Miroslav Brožan, general-barun Waldstaedten, svi senatori i ini drugi.

E, da nam je sad to vidjeti! Zažmirite li, pred očima vam slika puta kroz Tvrđu gdje djevojke na konje s praporcima bacaju cvijeće. Pred "Casinom" u Donjem gradu prošao je prvi tramvaj ispod slavoluka, a zbor "Lipe" pjevao je nekoliko pjesama:
"Oj Hrvatska lipo sveta,
Kako divno znaš,
Rasti, cvati do sto ljeta,
Budi znamen naš!"
Koliko su stari Esekeri bili ponosni na to postignuće, svjedoči i neki Francuz, drvotržac, koji je u pariškom "Le Figaru" obznanio da se Osječani osjećaju uvrijeđenima ako za tramvaj kojeg vuče konj i rijeku Dravu nemate komplimenta. Veleuglednici svijeta na svom proputovanju kroz Osijek, obvezno su se provozali gradom u tramvaju kojeg vuče konj.

Konjski tramvaj je vozio po ljeti od 01.04. do 31.10. od 6.oo do 21.oo sat, a u razdoblju od 01.11. do 31.03. radio je od 7.00 do 20,00 sati.
Tramvaj je imao točno određena stajališta. U kola se ulazilo i izlazilo sa stražnje strane.Nitko se nije smio voziti na stepenicama, a tramvaj je kretao tek kad je kondukter dao znak. U tramvaju je moglo biti putnika samo koliko je bilo sjedala,stajanje je bilo zabranjeno.Kad su se kola napunila kondukter je ulaz zatvorio lancem.
Prozori su se otvarali samo sa jedne strane.Pušenje i vođenje pasa bilo je strogo zabranjeno. Od prtljage putnik je mogao imati samo ručnu torbu.
Putnici nisu smjeli vikati ni pjevati, a pijani se nisu smjeli primati u kola.Osobe koje su imale odjeću koja je mogla zamazati putnike morao je samo stajati kod kočijaša. Unutar grada uvijek se moralo voziti s lijeve strane,skretati na lijevo a desno obilaziti. Konji su morali imati jasno zvonce a kočijaš trubu.
Na određenim mjestima postojale su staje sa rezervnim konjima koji bi zamjenili umorne.

Stari Esekeri sjećaju se još mnogo čega, napose krstarenja uzduž i poprijeko čitavim gradom, neumorno, sad pješice, sad dvonožnim guralom ili pak kolima za kojima se i silna prašina dizala. A kako drukčije, kad drugog prijevoza nije ni bilo! No, nije moglo ostati stalno tako, jer se grad širio, a broj njegova pučanstva svednevice postajao veći.
Posljednjeg dana mjeseca ožujka 1926. godine Osječani su se oprostili od svojih "konjskih mašina". Kola okićena trobojnicom i jorgovanom bijahu prepuna putnika koji su uz rastanak s doratima, riđama i vrancima vozili besplatno.

Istraživali:
-povijesničari i učiteljica Evica Kujavec
- (podaci iz knjige Zlate Živković Kerže:''Urbanizacija i promet grada Osijeka na prijelazu stoljeća 1868.-1918.)


Zadnja promjena: simo031; 12.09.2011. 22:21; ukupno mijenjano 1 put.

_________________
Darujte mi osmijeh, uzvratit ću Vam kikirikijem.
http://essekeri.hr/svi-essekeri
* L e o n e _ d a j _ k l j u č ...*
Živim kao pas, a zamjeraju mi kad lajem.
Sjeća li se više itko, kad je pravda zadnji put pobijedila?
Djecu učimo da budu iskrena, vrijedna i poštena. Sjeća li se tko zašto?
Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
francika
Offline
Avatar

Ukupno postova: 2791
Lokacija: Osijek
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 12.09.2011. 18:58 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Pa kakva je to godišnjica? Dobro da se ne obilježava i 126 i pol godina osječkog tramvaja.

130 godina bi još i imalo smisla, da bude svakih 10 godina godišnjica.

Simo Simo opet si na bunici! Very Happy


PS: Ovo me podsjeća na polaganje kamena temeljaca, ili da budem malo prostiji (jednostavnije rečeno), podsjeća me na masturbiranje.

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
simo031
Offline
Avatar

Ukupno postova: 6310
Lokacija: Ludoland
Spol: Muško Muško
Post Postano: 12.09.2011. 19:12 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

francika je napisao/la: ›
Pa kakva je to godišnjica? Dobro da se ne obilježava i 126 i pol godina osječkog tramvaja.

130 godina bi još i imalo smisla, da bude svakih 10 godina godišnjica.

Simo Simo opet si na bunici! Very Happy


PS: Ovo me podsjeća na polaganje kamena temeljaca, ili da budem malo prostiji (jednostavnije rečeno), podsjeća me na masturbiranje.

Ma da ... Vijest je pojava neke nove Maje Morales ...
Tko bi još želio pročitati o povijesti grada u kojem živi ?
To je interesantno samo totalnim debilima ... Laughing

_________________
Darujte mi osmijeh, uzvratit ću Vam kikirikijem.
http://essekeri.hr/svi-essekeri
* L e o n e _ d a j _ k l j u č ...*
Živim kao pas, a zamjeraju mi kad lajem.
Sjeća li se više itko, kad je pravda zadnji put pobijedila?
Djecu učimo da budu iskrena, vrijedna i poštena. Sjeća li se tko zašto?
Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
Frost
Offline
Avatar

Ukupno postova: 6403
Lokacija: EU
Spol: Muško Muško
Upozorenja : 1
Post Postano: 12.09.2011. 20:26 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Da nije bilo ovog posta, ne bih vjerojatno ni znao da već toliko dugo imamo tramvaj u našem gradu.

Sada sjedim i čekam kada će krenuti stranačka prepucavanja kao i na 90% tema na ovom forumu.

_________________
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
silence
Offline
Avatar

Ukupno postova: 1135
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 12.09.2011. 20:42 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

osijek031.com smile volim sve što se tiče Osijeka a nema veze s politikom

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
francika
Offline
Avatar

Ukupno postova: 2791
Lokacija: Osijek
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 12.09.2011. 21:00 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

silence je napisao/la (Pogledaj post): › osijek031.com smile volim sve što se tiče Osijeka a nema veze s politikom

Sigurno su vozači tramvaja i prije 120 godina uzimali naknadu za prijevoz od 2.500 kn a stanovali su u Osijeku. Wink

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
silence
Offline
Avatar

Ukupno postova: 1135
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 12.09.2011. 21:03 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Mr. Green


Zadnja promjena: silence; 28.10.2011. 21:38; ukupno mijenjano 1 put.

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
francika
Offline
Avatar

Ukupno postova: 2791
Lokacija: Osijek
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 12.09.2011. 21:09 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

silence je napisao/la (Pogledaj post): › joj franci, tvoji postovi imaju više brojki nego slova

Nije sve u parama Mr. Green


Brojke se ne odnose na pare nego na ljude koje je vlast zamijenila parama.

I znam da nije baš sve u parama. Very Happy

Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
fear of the dark
Offline
Avatar

Ukupno postova: 1099
Lokacija: iza ćoška
Spol: Nebitno Nebitno
Post Postano: 13.09.2011. 14:42 
Naslov:  
Citirajte i odgovorite[Vrh] 

Fora mi je što još ponekada vozi "stari" tramvaj kako smo ga zvali kao klinci....pogotovo za Božić..zna biti simpatično Smile

_________________
......mama zar si lagala kad si govorila da dobro uvijek pobjeđuje
i kad ne znaš kojim putem treba putem ljubavi
i da smo ispred Boga isti svi.......
osijek031.com smile osijek031.com smile
Korisnički profil  Download Poruke   Ocijeni poruku  
 



 Skoči u forum: