#1: Inchoo - osječko dijete recesije Autor: Redakcija 031,
Postano: 08.10.2009. 14:30
Osječki Inchoo, tvrtka specijalizirana za izradu online trgovina, u vrijeme recesije 90 posto prihoda ostvaruje izvozom, uglavnom u Ameriku, skandinavske zemlje i zapadnu Europu. "Inchoo je dijete recesije", kaže Tomislav Bilić, vlasnik i direktor koji je Inchoo osnovao nakon što je u tvrtki Escape u kojoj je bio suvlasnik dao otkaz. "Htio sam da se specijaliziramo za usku nišu i usredotočimo na strano tržište."
"U Inchoou koristim strategiju uske specijalizacije na području izrade online trgovine i online marketinga isključivo na platformi Magento", kaže Bilić. Procijenio je da je ta platforma najbolja i da ima najviše potencijala jer je mlada. Osim toga, iza te platforme stoji tvrtka koja je napravila vrlo dobru strategiju razvoja. Prosječan klijent tvrtke Inchoo online trgovinu, od koje živi, ima najkraće godinu dana. Točno zna koje mu funkcionalnosti donose najviše prodaje i što mu treba da bude uspješniji. To su naručitelji usluga tvrtke Inchoo i sami joj se obraćaju. "Kupac koji nije educiran obratit će se nekoj lokalnoj tvrtki u kojoj će otići na klasični poslovni sastanak koji će završiti rukovanjem. Mi tu ne možemo konkurirati", tvrdi Bilić. Od napuštanja Escapea do osnivanja Inchooa, Bilić je radeći kao slobodnjak uspješno odradio nekoliko projekata za američku tvrtku Surgeworks koja zapošljava 50 djelatnika. Prepoznao je potencijal suradnje te je nakon osnivanja Inchooa Surgeworksu ponudio partnerstvo. Obje tvrtke pravno su odvojeni subjekti, no poslovanje im je u velikoj mjeri isprepleteno.
Blog generator poslova
"Radimo kao jedan tim koji je dislociran na području Amerike, Australije i Hrvatske. Za Inchoo je velika prednost što se može predstavljati kao američka tvrtka, a postižemo i znatno bolje cijene. Korist Surgeworksa je što ima stabilan subjekt koji upotpunjuje ponudu, jer se ne bavi online trgovinom", govori Bilić. Inchoo klijente privlači blogom na svojoj web stranici [Inchoo.net] i preporukama postojećih klijenata. "Svatko od nas napiše tri do četiri članka mjesečno o problemima koje je imao prilikom rada na određenom projektu i načinima kako ih je riješio. Blog je dobro posjećen, jer su članci korisni i zanimljivi drugim 'developerima' i online trgovcima. Preko bloga dobivamo sedam upita dnevno. Upiti zamjenjuju prodajni tim koji bi inače morao obilaziti tvrtke, tako da nam je blog generator novih poslova", kaže Bilić. Bilić je voditelj tima za online trgovinu i online marketing koji čine djelatnici tvrtke Inchoo i dva dizajnera Brazilca koji žive u Australiji, inače djelatnika Surgeworksa. Ukoliko upit za izradu online trgovine dođe preko Surgeworksa, Bilić preuzima cjelokupnu komunikaciju u njihovo ime, šalje ponudu i dogovara detalje projekta. Zanimljivo je da se cjelokupna komunikacija s klijentima iz cijelog svijeta odvija isključivo online: preko Skypea, MSN-a i videokonferencije. "Projekt počinje dizajnom koji rade dizajneri u Australiji. Kada klijent prihvati dizajn, slijedi 'development' koji radi tim iz Inchooa. Nakon završetka projekta Surgeworks klijentu izdaje račun. Za obavljeni posao novac uplaćuje tvrtki Inchoo i dizajnerima u Australiji", objašnjava Bilić.
Problem kadra
"Često nam se klijenti obraćaju radi unapređenja poslovanja i povećanja prodaje preko online marketinga. Da bismo ih mogli što bolje pozicionirati, prvo istražujemo konkurenciju i njihove ponude. Prva mogućnost je organsko pozicioniranje, a druga su Adwords ili zakupljene ključne riječi zbog kojih će se site pojavljivati na klijentu zanimljivim mjestima. To je cijelo jedno područje koje se ubrzano razvija, a Inchoo radi analize, predlaže ključne riječi, administrira i o svemu izvještava klijenta". Od svih klijenata s kojima je Inchoo do sada surađivao Bilić kaže da se na tri primjera uvjerio da su klijenti iz New Yorka noćna mora. Dok su oni iz zapadnog dijela Amerike ležerni, komunikativni i pristupačni, s onima s istoka teško je razviti zdrav poslovni odnos. "U istočnom dijelu Amerike vlada žestoki korporativni mentalitet. Tvrtke imaju nerealne zahtjeve, nisu sklone kompromisu, već smatraju da moraju dobiti ono što su zamislili, a ne što je dogovoreno. Naravno, ima i pozitivnih primjera", kaže Bilić i dodaje kako zbog takvih iskustava selektiraju klijente i poslove. No, velika prednost rada s klijentima iz razvijenih zemalja je likvidnost. Bilić navodi da naplata nikada nije bila duža od 30 dana. U rujnu prošle godine Bilić je zaposlio svoga prvog djelatnika. U rujnu ove godine bilo ih je devet, a u pripremi je natječaj za desetog. "Na osječkom tržištu nema kvalitetnih programera i web dizajnera. Na posljednji natječaj mi se prijavilo 50 osoba od kojih je većina završila neki brzi tečaj. Škole su dobre, ali nisu mjerilo nečije kvalitete. Osim što svatko mora pokazati što zna, puno mogu iščitati iz životopisa, pogotovo iz onoga što kandidati navode kao svoje prednosti. Jedan od životopisa je bio: 'Ja sam Hrvatica, katolkinja i ne planiram zatrudnjeti'", kaže Bilić. Recesija je za Inchoo očigledno vjetar u leđa. Osim što mnogi svoje zemaljsko poslovanje sele na web, jer na webu najveći broj uobičajenih troškova poslovanja ne postoji, mnogi koji već posluju preko online trgovina obraćaju se tvrtki Inchoo radi smanjenja troškova i racionalizacije poslovanja. "Htio bih da iz tvrtke za izradu online trgovina izrastemo u konzultantsku tvrtku za to područje. Moramo još rasti, ali jednog dana online poslovanje bit će uobičajeno, a Inchoo će do tada biti tvrtka s puno znanja i iskustva", kaže Bilić.
Tekst: Marija Birtić/Poslovni.hr
Foto: Poslovni.hr
Zadnja promjena: Redakcija 031; 08.10.2009. 18:31; ukupno mijenjano 3 put/a.
|